Rygg/axlar med hantlar

Här kommer ett pass ni kan göra för rygg & axlar med en hantel. Givetvis kan man ta vad man har. :)

Har även lagt in att ni kör en sida i taget och även med lite balansmoment för att "bråka" lite med kroppen och jobba med fler små muskler som stabiliserar upp kroppen.

Tänk på att ha en bra hållning och gör lika många repetitioner på båda sidor när du jobbar med en sida i taget.

I början kan du göra 10-15 reps och 1-3 varv.

Lycka till!

 

Rygg/axlar med hantlar

IMG 2180 IMG 2181

ENARMS MARKLYFT - Håll hanteln i din ena hand och böj benen. Upprätt kropp och i din benböj tänk på att trycka ut knäna lite lätt och att spänna mage och rumpa.

 

IMG 2182 IMG 2183

STÅENDE ENARMSRODD - Stå ihop med benen och vik över kroppen. Tryck rumpan lite lätt bakåt. Spänn mage och rumpa. När du drar upp hanteln längs benet så dra ambågen bakåt. Tänk på att vara helt rak i överkroppen.

 

IMG 2186 IMG 2187

ENARMS AXELPRESS PÅ ETT BEN - Stå på ett ben (gärna balansplatta) och gör enarms axelpress. Starta med handen en knytnäve från axeln och pressa upp hanteln ovanför huvudet som halva bokstaven A.

 

IMG 2188 IMG 2189

ENARMS HANTELLYFT SIDAN - Vrid in tummen mot låret och lyft upp vikten till sidan med lillfingret upp mot taket. Tänk på att ha en bra hållning.

 

IMG 2192 IMG 2193

UTÅTROTATION - Håll armarna i 90 grader med armbågarna in i sidan. Öppna upp en bit för att sedan gå tillbaka igen. Det är en liten övning.

 

IMG 2184 IMG 2185

BAKSIDA AXLAR I DRAKEN - Stå i draken som på bilde och låt hanteln hänga ner mot golvet med rak rygg. 

 

IMG 2190 IMG 2191

GOODMORNINGS - Stå höftbrett isär med fötterna och håll i vikterna framför dig. Puta rumpan bakåt och fäll överkroppen. Viktigt att ha rak rygg hela vägen och så raka ben du kan. Lugnt och fint och dra ner skulderbladen i ryggen hela tiden.