Rygg/axlar med gummiband

Alla behöver vi stärka upp både rygg & axlar. Här är några övningar du kan göra med ett gummiband.

Smidigt med gummiband då du kan ta med det precis över allt. Perfekt att värma upp innan träning eller efter en stillasittande arbetsdag.

I början kan du göra 10 repetitioner per övning men sedan kan du gör 20-25 reps och flera varv.

Viktigt att ha bra teknik hela tiden och en bra hållning.

Lycka till!

 

IMG 2481 IMG 2483

STÅENDE RODD - Sätt gummibandet i armbågshöjd och stå höftbrett isär med benen. Tänk på en bra hållning - lätt böjda ben, dra in svansen, spänn mage & rumpa och lyft upp bröstet. Dra armbågarna bakåt nära kroppen och dra samtidigt ner skulderbladen i ryggen. Gå tillbaka till startläget igen.

 

IMG 2484 IMG 2485

STÅENDE HÖG RODD - Stå som i övningen ovan men med händerna utsträckta i axelhöjd. Dra bak armbågarna hela tiden i axelhöjd så att tummarna går till axlarna. Viktigt att du drar ner skulderbladen under hela rörelsen. Tillbaka till startläget.

 

IMG 2487 IMG 2488

UTÅTROTATION - Stå höftbrett isär och håll i gummibandet med ena handen som på bilden. Öppna upp armen och rotera utåt med gummibandet. Tänk på att trycka armbågen in mot kroppen som om du skulle klämma till något mellan armbåge och kroppen. Gå tillbaka till startläget. Även här tänk på att dra ner skulderbladen och spänn magen. Gör lika många på andra sidan.

 

IMG 2489 IMG 2490

INÅTROTATION - Nu ska du göra motsatt övningen ovan och rotera inåt. Så byt hand och stå som på bilden. Även här tryck in armbågen mot kroppen, spänn magen och dra ner skulderbladen i ryggen. Rotera in armen med gummibandet. Viktigt att du drar ner skulderbladet samtidigt så att du INTE roterar fram axeln. Gå tillbaka till startläget igen. Gör lika många på andra sidan.

 

IMG 2492 IMG 2494

LYFT TILL SIDAN - Håll ena sidan av gummibandet och ta stöd mot låret. Den andra armen lyfter du ut åt sidan med armbågen och lillfingret som leder upp. Ju kortare gummiband desto tyngre blir det. Även här är det viktigt med din hållning. Gör lika många repetitioner på båda sidorna.

 

IMG 2495 IMG 2496

DRAG TILL BRÖST - Stå på gummibandet och lägg gummibandet omlott så att det bildar en cirkel. Stå med en bra hållning och dra armbågarna uppåt. Stanna i brösthöjd och gå långsamt tillbaka till utgångsläget.