Benstyrka med gummiband

Ett pass för dig som vill stärka & stabilisera upp knän och höfter.

Du behöver bara ett litet gummiband.

 IMG 2350 640x640  IMG 2352 640x640

SIDSTEG - sätt gummibandet runt dina vrister så att det är lite spänt. Gå sedan till sidan ca 20-30 steg och gå sedan tillbaka. Se till att gummibandet är spänt hela tiden.

 

IMG 2354 640x640  IMG 2356 640x640  IMG 2358 640x640

FRAM - SIDA - BAK - gummibandet är kvar runt dina vrister men står på ena benet. Lätt böjda ben, dra in svansen och upp med bröstet. Jobba framåt med det fria benet utan att vicka på kroppen. Gör 20 repetitioner. Samma sak till sidan, 20 repetitioner, och sedan 20 repetitioner bak. När du trycker bak benet så vinkla foten lite så du trycker bredsidan bakåt. Byt sedan ben. Viktigt att ha bra hållning hela tiden så att du inte jobbar med hela kroppen.

 

IMG 2360 640x640  IMG 2362 640x640

BENBÖJ - sätt gummibandet under knäna och stå höftbrett isär. Gör en benböj och stanna i bottenläget, spänna rumpan och tryck knäna lite lät utåt innan du går upp igen. Gör 20 repetitioner.

 

IMG 2364 640x640  IMG 2366 640x640

KNÄDRAG - sätt gummibandet runt dina fötter och lyft ena foten. Tänk på din hållning, dra in svansen och spänn magen. Dra knät rakt upp en decimeter och sedan ner igen. Gör 20 repetitioner och byt sedan fot.

 

Gör detta pass 1-2 varv och gärna 2 ggr/vecka.

Lycka till!