Pilatesboll för både stora & små!

Att träna på pilatesboll är bra för styrka, kordination och balans. Framför allt är det roligt!!

 PLANKAN

Grinda o pilatesboll 25juli12 017

Armarna på bollen och spänn kroppen. Gör dig så rak du kan!

 

ARMHÄVNINGAR MED STUDS

Grinda o pilatesboll 25juli12 020  Grinda o pilatesboll 25juli12 024

Stå i plankan position med händerna på bollen och spänn kroppen. Gör en armhävning men när du kommer ner med magen på bollen så studsar du upp igen.

 

RYGGPLANKAN SIDA-SIDA

Grinda o pilatesboll 25juli12 027  Grinda o pilatesboll 25juli12 028

Ligg på rygg och krama om bollen med benen, bli så rak som möjligt. Pendla nu långsamt sida till sida. Stanna gärna till lite i plnkan så att du hittar din position.

 

HÖFTLYFT

Grinda o pilatesboll 25juli12 029  Grinda o pilatesboll 25juli12 030

PLacera fötterna på bollen, rumpan nära bollen och spänn magen. Tryck hälarna ner i bollen samtidigt som du lyfter upp höften så högt du kan. Du ska försöka att bli så rak som möjligt från axlarna till knäna.

 

FÄLLKNIVEN

Grinda o pilatesboll 25juli12 031 Grinda o pilatesboll 25juli12 032 Grinda o pilatesboll 25juli12 033

Krama om bollen med benen och lägg armarna ovanför huvudet. Kom upp och möt med både över och underkropp, byt grepp på bollen och kom ner igen. Vandra nu fram och tillbaka som en fällkniv.

 

PEAK

Grinda o pilatesboll 25juli12 034  Grinda o pilatesboll 25juli12 035

Lägg upp fötterna på bollen och händerna i golvet. Försök att vara så rak i kroppen som du kan. Dra in bollen mot kroppen samtidigt som du lyfter rumpan upp i taket. Sträva efter att ha så raka ben som möjligt.

 

SIDOPLANKAN

Grinda o pilatesboll 25juli12 036  Grinda o pilatesboll 25juli12 039

Sitt på sidan och lägg underarmen på bollen. Lyft sedan upp sidan, spänn rumpan och tryck fram höften.

 

PENDLING SIDA-SIDA

Grinda o pilatesboll 25juli12 040  Grinda o pilatesboll 25juli12 041

Ligg på rygg med armarna rakt ut i sidan och krama om bollen med benen. Pendla nu försiktigt med bollen från sida till sida, lugnt och kontrollerat.

 

KNÄDRAG

Grinda o pilatesboll 25juli12 047  Grinda o pilatesboll 25juli12 048

Lägg fötterna på bollen och händerna i golvet. Rak kropp och spänn magen. Dra sedan knäna rakt in under magen och sedan ut igen. Viktigt att du har magen spänd hela tiden.

 

BALANS

Grinda o pilatesboll 25juli12 042

  Grinda o pilatesboll 25juli12 043

Utmana digsjälv och testa din balans!!


Hoppas att du hittar lite roliga övningar som utmanar dig lite i din träning!

Tänk på att om ditt barn ska träna så gör inte för många på varje övning utan växla ofta - då blir det roligare!

Ha gärna en matta under.

Välj själv hur många du vill göra på varje övning men se till att ha en god och stark hållning!

Lycka till!!