Core # 7

Ett lite tuffare corepass!

 

Det här passet körs som en cirkel: 50 - 40 - 30 - 20 - 10 reps.

Du kör alla fyra övningar med 50 repetitioner och sedan göra du alla övningar med 40 repetitioner, osv.

 

Känns det för långt och tufft så kör: 30 - 25 - 20 - 15 - 10 - 5 reps.

 

GRODSITUPS

 IMG 8603  IMG 8604

Sitt med fotsulorna ihop och knäna ut i sidorna. Runda ryggen kota för kota hela vägen ner i mattan och armarna över huvudet. Gå sedan samma väg tillbaka, runda ryggen och gå kota för kota. Inge ryck och slit utan lugnt och fint.

 

RYGGLYFT

IMG 8605  IMG 8606

Ligg på mage, spänn rumpan och pressa ihop hälarna. Fingrarna bakom öronen med armbågarna rakt ut i sidan. Lyft upp överkroppen och sänk ner igen utan att tappa spänningen i rumpa och ben.

 

 KNÄN TILL ARMBÅGAR

IMG 8607  IMG 8608

Ligg på rygg och placera händerna som om du skulle gå upp i brygga. Sträck ut benen. Böj benen om du inte kan få i länden i mattan. Dra sedan knäna mot dina armbågar och håll emot med magmusklerna på tillbakavägen.

 

SIDSTEG

IMG 8609  IMG 8610

Stå upp och ta ett steg till sidan. Möt motsatt hand och fot samtidigt som det andra benet går bakom dig och nuddar mattan lätt. Ta sedan ett kliv till andra sidan och gör likadant. Ha kroppen så långt ner du bara kan. Tänk på att spänna magen och rumpan hela tiden.

 

Lycka till och kör hårt!!