Rör på dig!

SpringLilo

Foto: Fotograf Sussi Lorinder

Ingen har väl direkt missat att det är viktigt att röra på oss för att må bra men nu blir vi påminda av Världshälsoorganisationen, WHO, uppmanar oss alla att röra på oss mer för att minska risken för ohälsa. Det finns även rapporter som säger att dom som tränar oftast drabbas mindre hårt av Covid-19. Extra viktigt nu under pandemin när vi kanske blir mer stillasittande när jobbet ska skötas hemifrån. Faktum är att dom flesta av oss ändå rör ganska mycket på oss under en normal arbetsdag när vi går till arbetet, går i trappor m.m.  WHO tipsar om stegräknare eller liknande för att se hur mycket vi rör oss.  Din mobil kan fungera som stegräknare och om du bara rör dig mellan köksbordet och kylskåpet så kan resultatet vara ganska nedslående. Det är bara att testa.

Det som jag själv har märkt med mina kunder (och även mig själv) är att när dom vanliga rutinerna rycks undan så är det lite svårt att hitta nya. Vi står inför en ny situation där vi har tvingats in i ett nytt sätt att leva. Pandemin har verkligen fått mycket att ställas åt sidan även om vi har varit duktiga på att anpassa oss i väldigt mycket.

Så varför är det så svårt EGENTLIGEN? Precis som du planerar in vad du ska göra under dagen kan du planera in din träning/aktivitet. WHO rekommenderar 2,5 timmar per vecka men jag skulle vilja påstå att här räcker inte med ett walk-n-talk-möte eller en sakta promenad med din hund. Nej vi behöver lite mer än så. 

Absolut ska vi få till promenaderna (skaffa hund så har du inget val) men försök att få till lite styrka för kroppen också och få upp lite puls. Det behövr inte vara svårare än att du under din promenad stannar vid en backe och går i den 5 gånger innan du fortsätter vidare.

Här kommer några tips från mig:

1. Reflektera över när är det bäst att träna för att det verkligen ska bli av? Planera in träningen (skriv in det i kalendern, sätt en lapp på kylskåpet eller sätt ett larm i mobilen). Bara gör't!

2. Hitta någon att träna med via Teams, Zoom, Facetime, Google Hangout eller vad du önskar. Många av oss har blivit ofrivilliga experter på digitala möten. Så mycket roligare (och svårare att komma undan)!

3. Variera din träning och gör det som du både tycker om och vad du kanske behöver jobba lite extra på. I allt elände den här pandemin för med sig så är det en möjlighet att fila på dina svagheter.

4. Lägg in mer stretch och rörlighet i din vardag - 5 min räcker! Sätt en post-it-lapp på exvis kaffebryggaren.

5. Glöm inte att andas! Sätt dig bekvämt, stäng ögonen och ta 10 djupa & lugna andetag. Stressen finns där, tro mig. Gör underverk!

6. Var ute i naturen! Ta med dig kaffet och lunchen ut i skogen. 

Ni hittar massor med pass på min Youtube-kanal och ni får gärna sprida det vidare. Det hjälper även mig!

Det finns styrka, kondition, HIIT-pass, core, rörlighet, avslappning och mycket mer. Har ni önskemål på videos så säg till! 

Tillsammans fixar vi det här!

Så upp och rör på dig!

Online coaching & pass
Börjat vlogga igen!
 

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar
Gäst
tisdag, 28 september 2021

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.trihealth.nu/