Hommus med pumpa

IMG 5791

Jag älskar hommus! Perfekt till alla dina måltider.

Det kan vara pålägg på fröknäcke med exvis avokado. Eller varför inte en god omelett med hommus till. Till middagen har jag det nästan alltid. I love it!

Har jag brådis så tar jag bara kikärtor och kör med tahini och rapsolja. Kryddar med salt och ingefära.

(Jag tål inte vitlök så det kan ni gärna lägga till själva om ni önskar.)

Hommus kan man göra på många olika sätt men här kommer min absoluta favorit med pumpa. 

IMG 5779

Du behöver till en stor batch:

1 butternut pumpa

2 burkar kikärtor

1 citron (jag hittade en lime hemma och tog det)

Färsk ingefära

Tahini

Så här gör du:

1. Sätt ungnen på ca 180 grader.

IMG 5782

2. Skär pumpan i ca 2 x 2 cm bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla rapsolja och salta. Jag använder alltid himalayasalt. Sätt in i ugnen i ca 20 minuter. Jag grillar den lite på slutet för att få mer färg.

IMG 5783 

3. Koka kikärtorna i ca 20 minuter.

IMG 5787

4. Under tiden så riv ingefäran. Jag gillar att ha ganska mycket i. Ta så mycket du själv önskar.

    Dela citronen/limen och ta fram tahinin.

IMG 5789

5. Ha i alla kikärtor, pumpan, riven ingefära, 2 matskedar tahini och pressa citron/lime över. Mixa med en stavmixer och häll på så mycket rapsolja det behövs för att få en jämn röra. Gör den så tjock du själv önskar. Tänk på att den blir tjockare i konsistensen när den står i kylen. Salta och peppra efter behag.

Självklart kan ni använda olivolja istället för rapsolja om ni önskar.

 

Hoppas ni gillar den!

Häng med på mitt onlinepass!
Online coaching & pass
 

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar
Gäst
tisdag, 28 september 2021

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.trihealth.nu/