Blogg

Ta del av TriHealth Fitness blogg!

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.trihealth.nu/

Behåll dina rutiner och boosta din motivation

IMG 6091

När jobb, tävlingar och sociala event blir inställda och/eller skjutna på framtiden är det lätt att tappa både motivation och rutiner.  Det gäller nog oss alla. Jag har under väldigt många år fått ändra min plan framåt både yrkesmässigt och privat pga en kropp som bråkat. Det har gjort mig mer flexibel även om vägen till målet ibland har varit väldigt krokig. Känslan när jag når målet, litet som stort, är desto bättre. Jag drivs av att sätta mål och det får mig att fortsätta hålla kursen framåt trots lite hinder i vägen. 

Något jag har passat på att göra, även nu, är att utnyttja tillfället och rensa upp. Lite som när man flyttar. Så skönt! Det blir också mer naturligt än om man gör det när man är i full gång med en massa projekt. Under denna pandemi är det nog fler än jag som börjar rensa upp och tänka om. För min del känns det både läskigt och befriande. Jag tycker det digitala är det mest utmanande då jag inte har koll på vad som funkar och hur man gör. Lite som när jag körde igång med min Youtube-kanal. Spännande, utmanande och så roligt!

Här tänkte jag ge er lite tips på hur jag själv gör och hur jag jobbar med med mina coachingkunder.

1. Börja med att sätta ett positivt, meningsfullt och tidsbestämt mål.

    Vad vill du? Vilket mål skulle du vilja ha om exvis 3 månader? Det bör kännas positivt, realistiskt och att du
    även har ett datum för när du SENAST ska ha uppnått ditt mål. Självklart kan allt revideras efter vägen men
    vi behöver något att utgå ifrån. Hur känner du dig när du når ditt mål? Visualisera bilden av dig när du når
    ditt mål. Bevara den bilden och känslan och plocka fram den under resans gång. 

2. Dela upp det i delmål och fira varje gång du kommer dit.

    Allt ska firas, stort som smått. För att jobba mot sitt mål rekommenderar jag dig att sätta delmål utefter
    vägen som du kan beta av och fira. Det gör det så mycket lättare att behålla sin riktning och positiva känsla. 

3. Skapa utrymme i din kalender och vardag.

    Vi kan inte stoppa in hur mycket som helst under vår vakna tid. Det blir bara stressigt och ger ingen positiv
    känsla. Snarare tvärt om! Ta bort det som stör, skapar hinder och/eller behöver rensas bort i din kalender
    och vardag. Vi kan inte vara med överallt eller göra allt. Vi behöver tid att bara vara, reflektera och få vår
    återhämtning. Umgås med nära och kära. Utrymme och återhämtning kan vi finna på olika sätt. Lär dig hitta
    ditt sätt. Våga säga nej. 

4. Minska din grundspänning. 

    Ett sätt att minska din grundspänning är ju att skapa utrymme för återhämtning som jag skrev ovan men ett
    annat är nästan viktigare och det är sömn. Gemene man sover alldelels för lite och det skapar en stress i
    kroppen som då kan öka din spänning i kroppen. När du har skapat utrymme, lagt om dina sovrutiner så
    tycker jag du ska börja med muskulär avslappning. Det hjälper bl a att slappna av i muskler, minska
    spänning, lugnare andning och ett lugnare sinne. 

5. Bibehåll och skapa nya rutiner.

    Det är alltid viktigt med rutiner och nu är det desto viktigare. Det är lätt att fastna exvis framför datorn i
    myskläderna. Försök att hålla i lite rutiner varje dag och även att röra på dig. Jag är en riktig rutinmänniska
    och tycker om när jag har några fast rutiner varje dag. Bl a så skriver jag ner tre-fem saker som jag vill göra
    under dagen och det gör mig mer effektiv. Alla är vi olika men rutiner är bra för oss. Här har du chansen att
    skapa nya rutiner. Jag försöker få in en kort yoga varje dag då det för mig har blivit mer datajobb.

 

Något som för mig är en drivkraft är mina tävlingar. Nu när de ställs in en efter en så försöker jag ändå hålla i träningen som om jag skulle tävla. Mitt mål nu är då istället att jag får göra tävlingen på hemmaplan. När min huvudtävling i konståkningen ställdes in i maj (låg i Italienska Turin), så la jag om mitt fokus på att testa upp mig. Med löpning och triathlon tänker jag göra egna löpäventyr och min triathlontävling får bli en stor träningsdag istället. Jag håller min motivation uppe och jobbar vidare mot mina mål även om just plats och målgång blir lite annorlunda.

Hoppas mitt inlägg kan ge dig lite motivation och att sätta lite mål.

Stor kram alla fina! 

 

 

 

 

Core Online - ny kurs!
 

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar
Gäst
lördag, 06 juni 2020