Blandat 22 jan14 034

Under januariutmaningen  dag 24 är det dags att leka med en boll och våra core-muskler!

 

Ta en vanlig plastboll, fotboll eller vad du nu har. Varför jag tar en boll till dessa övningar är för att dels ha något att jobba med och i en av dem blir det också lite fler småmuskler som får jobba. Det gillas! Kan du så var gärna utomhus och träna. Skönt för både kropp och knopp.

Blandat 22 jan14 027

DIAGONALEN MED BOLL - Stå i armhävningsposition (givetvis kan du också stå på knä) och sätt ena handen på bollen. Sträck sedan ut den fria handen och motsatt ben i en diagonal. Försök att vara så rak som det bara går. Sätt i hand och fot i marken byt hand på boll och gör likadant på andra diagonalen. Gör 10 repetitioner.

 

Blandat 22 jan14 029 Blandat 22 jan14 030 Blandat 22 jan14 031

 PEAK MED BOLL - Lägg dig på rygg med bollen mellan dina vrister. Lyft ben och armar precis ovanför marken och tryck ner din ländrygg så att du får ett stöd. (Har du redan ont i ryggen eller inte kan hålla emot så böj på benen då det avlastar din ländrygg.) Kom upp och möt med händerna mot bollen. Ta bollen i dina händer och sträck ut dina ben och armar. Låt bollen vandra 10 gånger fram och tillbaka.

Var noga med att ha din ländrygg mot marken. 

 

Blandat 22 jan14 032 Blandat 22 jan14 033

RUSSIAN TWIST - Sitt på rumpan med fötterna i luften. (Har du problem med rygg/höfter så sätt ner fötterna i marken och gör samma sak.) Sätt i bollen vid sidan av dig så långt bak som möjligt. Jobba från sida till sida. Gör 10 repetitioner.

 

Gör detta så många varv du hinner.

Lycka till!