Januariutmaningen dag 17 bjuder på rörlighet. I yogan finns det många bra övningar som man kan göra och jag har helt enkelt tagit två övningar därifrån som kan vara sådär lagomt utmanande för er.

Det är otroligt viktigt att ni lägger in rörlighet, stretch och yoga i er träning då det är bla skadeförebyggande. I din träning är det också viktigt att du har ett bra rörelsemönster för att få ut maximalt av din träning. Det är ju onödigt om det är rörligheten som håller dig tillbaka för att bli bättre, snabbare och starkare.

Blandat 16jan14 022

Ha en fin fredag allihopa!!

Den första övningen är hunden - kobran:

 Blandat 16jan14 020 Blandat 16jan14 021

Starta i hunden där du skjuter vikten från dina händeroch förlänger armarna och ryggen. Titta in på knäna samtidigt som du försöker slappna av i nacken. Rumpan strävar upp i taket och hälarna i golvet. Så raka ben som möjligt.

Sedan faller du ner med rumpan i golvet och kommer upp med bröstet. Dra ner skulderbladen i ryggen för att få en bättre hållning.

Tryck rumpan bakåt med hjälp av händerna och kom upp i hunden igen.

Andas lugnt och stilla och försök att göra den så lugnt du kan. Du får gärna hålla kvar i hunden några nadetag för att försöka "hitta in" i övningen. Är du ovan kan den kännas tung.

Gör denna övning ca 8-10 gånger.

 

 Den andra övningen är utåtvriden hund:

Blandat 16jan14 023 Blandat 16jan14 022 Blandat 16jan14 023 Blandat 16jan14 024

Börja med att stå i hunden som i övningen innan och känn att du har jämn vikt på båda fötterna.

Ta nu höger hand och placera den på utsidan av vänster ben. Börja vid knät och flytta handen nedför vaden mot vristen. Stanna där det känns okej för dig. Fortsätt att ha lika mycket vikt på båda fötterna. Titta ut under din vänstra armhåla upp mot taket. Försök att vrida från midjan och ut.

Kom tillbaka in i hunden. Andas några andetag.

Ta sedan vänster hand och gör samma sam på den här sidan. Tänk på att vrida upp ordentligt.

Andas lugnt och fint hela tiden.

Gör 3-4 varv av denna övning.

Givetvis går det att på båda övningarna komma ner på alla fyra i kattens position för att vila. Du får vila så mycket du vill!

Går det absolut int att stå i hunden så gör en modifierad variant på alla fyra. Inte riktigt samma effekt men den funkar bra den också.

Ha en fantastisk dag alla utmanare!!