Jag vet att ni alla känner er lite trötta och stela så jag tänkte att vi behöver lite mera rörlighet innan vi fortsätter.

Så januariutmaningen dag 9 består av mer rörlighet.

Börja gärna med att mjuka upp kroppen med "pinneövningarna" ni fick dag 4. Välj 2 övningar som du gillar.

Sedan vill jag att ni gör en fantastiskt skön höftöppnare. Gör det så många varv som du önskar, 3-8 varv rekommenderar jag.

Gör övningarna lugnt utan stress.

A. Träning 7jan14 011  B. Träning 7jan14 013  C. Träning 7jan14 014

D. Träning 7jan14 015 E. Träning 7jan14 016

A. Börja ståendes med fötterna axelbrett isär. Sätt i händerna mellan dina fötter. Böj på benen så att du får i händerna ordentligt.

B. Kliv långt bak med höger ben. Sträck på benet. Är det svårt kan du givetvis gå ner med knät i marken/golvet.

C. Lyft vänster arm upp mot taket/himlen samtidigt som du trycker höften neråt.

D. Kom tillbaka med vänster hand igen på insidan av din vänstra fot. Luta nu lite mot ditt vänstra ben och tryck det lätt utåt. Öppna nu upp med höger arm mot taket/himlen. Kom ner på knä om det är vingligt.

E. Kom ner med din högra hand igen och kliv in med din högra fot. Försök att ha hälarna i golvet.

F. Gör nu alltihopa på ditt andra ben, A-E.

Nu har du gjort ett varv av din höftöppnare. Gör 3-8 varv.

Lycka till!