Alla behöver vi bli starkare i vår kärna. Vårt center. Vår core. Jag kan säga att väldigt många som jag möter i mitt jobb glömmer bort den delen. Under januariutmaningen kommer ni få en hel del coreövningar. Och vi börjar redan dag 2.

Ett enkelt sätt att träna det är att göra plankan. Kan nog säga att den är väldigt effektiv då den stärker upp kroppens korsett.

Jag tycker inte att du ska träna core varje dag utan låta kroppen få vila. Precis som vi gör efter all annan träning. Återhämtningen är väldigt viktig.

PLANKAN

8 x 20 sekunder aktivitet och 10 sekunder vila (totalt 4 minuter)

2 min setvila

8 x 20 sekunder aktivitet och 10 sekunder vila (totalt 4 minuter)

Det här är 10 minuter av din dag! Svårare än så blir det inte.

Nedan förklarar jag hur du utför en korrekt planka.

Lycka till!!

Playitas nov 13 263

 

Hur gör jag en korrekt planka:

Börja först på knä och underarmarna i golvet. Kom upp på tå.

Dra in svansen så att du tippar ditt bäcken bakåt.

Skjut fram vikten på dina underarmar och blicken framför dina händer.

Spänn magen, rumpan och dina lår.

Dra ner skulderbladen i ryggen så att du inte spänner nacken.

Har du ont i ryggen så kom ner på knä.

Givetvis finns det en massa roliga varianter som du kan göra för att utmana dig lite mer. Lyft på ena benet, sidoplankan, vandrande plankan, lek med bollar och ja det finns en massa olika övningar. Bara fantasin sätter stopp. Jag brukar göra olika plankanövningar i min TRX. Så bra. Brukar få ont på de mest konstiga ställen. Haha!!

Var bara noga med din teknik så kan du testa dig fram.

Playitas nov 13 264  Playitas nov 13 266

Lekfull och utmanande träning är roligt!

Lycka till med #januariutmaningen2014 och dag 2.