IMG 1913 640x640

Bästa julklapparna från min lilla familj! Just nu är de med på varje löppass. ♥

Jag vet inte vad som händer men det blir verkligen en himlans massa löpning. Extra underbart är det med all snö. Älskar't!! Försöker att successivt bygga på löppassen för varje vecka. Känns bra att springa 3-4 gånger per vecka. Så länge kroppen mår bra fortsätter jag.

Nu har jag planerat min löpträning och simträning efter mina jobb och barnens skolschema/aktiviteter så att det ska funka för både mig och maken. Gör ett test med mitt nya upplägg nästa vecka. Känns toppenbra. Blir mycket fritid med plats att bara vara.

Här kommer mina löppass (och vurpor) från den gångna veckan.

 I söndags skuttade jag, Ann och Fredrik ut på ett skönt myspass längs Blå Leden mot Domarudden. Jag verkligen älskar att springa över stock och sten i mystempo och bara njuta av naturen. Så underbart! Våra 2 timmar i skogen sa bara svisch. På ett ställe satte jag ner foten på en rot och gled fint ner och landade på min höft. Gjorde verkligen skitont! Forsatte ändå. Fick ett finfint minne på höften som är stort och svart. Haha!! Snyggt värre...

 IMG 2282 640x640

 

I tisdags skuttade jag ut med Åkersberga Spring. En riktigt snabb löpgrupp där jag verkligen får bita i även om jag tar det i mitt tempo. Skönt att få springa med andra när jag ska köra kvalitetspass. Behöver pushen precis lika mycket som mina kunder får av mig. Inget konstigt med det. Så mycket lättare att ta i med sällskap.

Jag hade sett att vi skulle köra norska fyror. Älskar dessa intervaller då de är helt galet jobbiga. Me like! 

Vad är då norska fyror? Vi springer i ca 85 % av ditt max i 4 minuter x 4 med 3 minuters vila mellan för att hinna återhämta dig. Det har körts stenhårt av det norska landslaget i längdskidor med fantastiska resultat. Det sägs att du förbättrar din syreupptagningsförmåga med upp till 0,25% per pass. Galet!

Tillbaka till passet. Efter uppvärmning och löpskolning var det alltså dags för intervallerna. Det var med skräckblandad förtjusning kan jag säga. 

Började min intervall och hade sprungit i några minuter, inte långt kvar på första intervallen. Plötsligt när ag springer över lite blötare snö så försvinner vänstra benet under mig och jag landar fint på min vänstra höft och fot i det iskalla vattnet. Inte så skönt.

Jag bestämde mig ganska omgående att bryta passet och åka hem. Vill inte bli för kall och riskera kramper. Bara mjukdelskador med svullnad fot och höft och så lite mera svart på mitt redan stora blåmärke på höften. Hahahaha!! Så klantig...

IMG 2381 640x640

Nåväl, jag fick i alla fall ihop 40 min på mitt löppass. Inte fy skam.

 

I torsdags fystränade jag Tildes cheerleadinglag och bestämde mig för att springa lite tills hennes träning var klar. Jag hade fått ett fint intervallpass som jag skulle köra. Bestämde mig för att springa längs med kanalen. Supermysigt och perfekt för intervaller. Började med att springa 2 k som uppvärmning och sedan lite löpskolning. Dags för intervallerna och idag var det 6 x 800 m med 1 min vila som skulle avverkas. Sprang i 5-tempo och det kändes riktigt kontrollerat och bra. Vågar inte gå på för hårt. Nöjd och glad körde jag 2 km nedvarvning tillbaka till Tilde igen.

IMG 2397 480x640

Nöjd och glad att jag dessutom höll mig på benen.

IMG 2398 480x640

Lite stretch är också bra. ;)

 

Idag lördag skulle bli en vilodag eller egentligen ville jag få till ett långpass men vila lockade. Dock har det onda i ryggen och händerna bråkat med mig på sista tiden med ihållande smärta och kramper. Så otroligt irriterande men framför allt tröttsamt. Maken kom hem på seneftermiddagen efter att ha hämtat Tilde på träningen och hittade mig i soffan. Jag satt som en liten geléklump och kroppen värkte.

Världens bästa make vet precis vad han ska göra. ♥ Han hade själv ett löppass som han skulle göra och sa att jag behöver springa jag med. Det tyckte inte jag. Vilodag sa jag bestämt. Det tyckte inte han.

Så han väntade tålmodigt tills jag hade bytt om för han ville värma upp med mig. K ♥ Ä ♥ R ♥ L ♥ E ♥ K !!

 Han vek av och jag fortsatte min runda. Jag varvade med lite gång då jag ville hålla pulsen nere. Mycket långsamt enligt plan. Nöjd och glad att jag kom ut och kroppen känns nu en aningen bättre. Och inga vurpor heller. Men 75 min lågintensiv löpning. *tummen upp*

 IMG 2425 480x640

Ett suddigt jag.

 Det var löpningen det. Ingen simträning har det tyvärr blivit men en hel del core, yoga och funktionell styrka. Men som sagt, nästa vecka ska jag försöka få till min nya träningsplanering. Den är anpassad så att jag ska kunna vara flexibel. 

Imorgon väntar mitt sista 2-timmars spinningpass med lite löpning efteråt. 

Ha en fortsatt trevlig helg!