Ja då var höstens första "riktiga" vecka igång vilket innebär rutiner. Jag tycker att det är rätt skönt att komma igång med hösten vilket innebär en mer strukturerad vardag.

Logistik av skola och jobba som ska kombineras med aktiviteter, träning och att bara hinna vara. Det sistnämnda kan ibland kännas rätt långt bort då vardagen går från noll till hundra på bara en vecka.

Jag brukar se till att inte ha för mycket inbokat de två första veckorna då det alltid kommer upp något som måste fixas.

Med höststarten innebär också att mina uppdrag kör igång - företagspass, löpgrupp och Family Fitness. Så himla roligt!

 IMG 8721 640x640

Här är en del av mitt grymma löpargäng från i måndags. Jag är så grymt taggad! Kommer bli en toppenbra höst. Bra jobbat gänget!!

Nedan följer några enkla tips för dig som kanske kan hjälpa dig att få in dina rutiner utan en massa stress. Eller kanske bara en liten påminnelse.

 

Här kommer några tips från mig:

 

1. Lär dig säga nej och ta inte på dig för mycket - Det är helt okej att inte vara med på allt och du får säga nej. Vi kan inte göra allt hela tiden då kommer vi definitivt att bränna ut oss. Börja med att stryka det som inte är så viktigt i kalendern. Ha dagar/kvällar fria annars hinner du inte andas! Samma sak gäller våra barn - de måste hinna bara få vara ibland också.

 

2. Matsedel och veckohandling - Jag vet. Tjatar alltid om hur bra det är med mina matsedlar och veckohandlingar men det är ju så grymt bra. Passa också på att förbereda kvällen innan maten så att du har den redo när du kommer hem. Speciellt de dagar där du kanske har aktiviteter nära middagen. Så skönt för alla inblandade. Dessutom slipper du gå och handla hungrig.

 

3. Gör matlådor och storkok - Skittråkigt men så bra! När du har lite extra tid så gör lite extra mat och frys in. Får du över pannkakor så frys in dem två och två - perfekt när barnen är döhungriga och du har ont om tid. Köttfärssås, lasagne, kycklingwok, ja det finns hur mycket som helst som du kan göra storkok på. Frys in och ha det redo! Jag brukar passa på när de har exvis lax billigt så slänger jag in det i ugnen och kokar eget rotfruktsmos som jag fryser in. Så gott och så enkelt.

 

4. Korta och effektiva träningspass - kommer du inte iväg pga av att du är själv med barnen eller vad det nu kan vara, så kör ett kort träningspass hemma. Det räcker med 15-30 minuter, kort och effektivt. Har du inga redskap så använd din egna kroppsvikt. Vill du ha lite tips på övningar så kolla in mina pass här på hemsidan - Jeanettes träningsprogram.

 

5. Utnyttja resväg och/eller aktiviteter - Jag och maken är experter på att utnyttja både resväg och barnens olika aktiviteter. Perfekt! I somras kunde vi dela på cykelpassen där en cyklade till Edsbro och den andra kom dit på en fika för att sedan växla. Tilde var ju glad för alla utflykter med fika och ibland bad om vädret tillät. Spring hem från jobbet eller kanske delar av vägen. Stanna på en lekplats om du har små barn med lite mellanmål - de fikar och leker medan du tränar på lekplatsen. Har barnen aktiviteter där du skjutsar så passa på att träna under tiden. Eller varför inte träna tillsammans med ditt barn? Är du morgonpigg så utnyttja mornarna. Allt handlar om att komma in i rutiner efter sommaren. Känns det tuffta att gå upp lite tidigare så kommer det snart att kännas toppenbra.

 

6. Glädje -Glöm inte att ta tillvara på varje dag! Skratta och kramas mycket. Allt är inte en tävling eller att du måste sätta PB på allt. Njut av det du gör. Gärna tillsammans med någon annan.

7. Mål - kanske känns det lättare att komma in i nya rutiner om du har satt upp ett mål för dig själv. :)

Jag har säkert glömt en massa tips men hoppas att det kanske kan ge er en liten spark i baken och välkomna hösten med en öppen famn. Det gör jag!

Lite extra mysigt med hösten är tända ljus, tända en brasa och gosa in sig i tjocktröjan.

Så ta ett andetag och planera din höst! Gör det till din bästa höst någonsin.