IMG 5345 480x640

Att vila kan vara svårt. VÄLDIGT svårt. Oftast tycker jag att vilan kommer när kroppen säger ifrån pga en skada eller sjukdom. Det kryper i hela kroppen och musklerna tillsammans med ditt huvud skriker "TRÄNA"! Fast du är mer eller mindre tvungen till att vila. Men ibland är det bra att ta ett steg tillbaka och tillåta sig att vila. Ge sig själv lite återhämtning. Och nu pratar vi inte bara om en endaste dag utan mycket mer än så. Även fast det är galet svårt så måste vi våga vila lite längre.

Jag har aldrig några bestämda vilodagar. Jag kan under en vecka minska på träningen om jag har lagt in mycket träning under en längre period eller varit på träningsläger. Men flera dagars vila lägger jag in när kroppen behöver det.

Även fast jag är mitt i en tävlingssäsong så blir jag inte stressad av att lägga in ordentlig viloperiod. Det brukar oftast ge kroppen en riktig boost i träningen.

Jag har under de senaste åren lärt mig att lyssna på kroppen. Låta den bestämma och själv vara väldigt flexibel med träningen. Det har funkat riktigt bra. Jag har ingen direkt latmask i mig som säger att jag ska vila utan det är mera kroppen som säger ifrån om det ska bli ett lugnare alternativt kortare pass eller om det ska bli total vila. Blir det vila så brukar jag allt som oftast ta flera dagar.

Efter Vansbro vilade jag i två-tre dagar helt och hållet. Jag var så galet frusen och kall i kroppen så den sa ifrån. Kände mig trött i kroppen. Det blev vila. Sedan kom inte lusten riktigt tillbaka så jag bestämde mig för att ta det lite lugnare en längre period. Smart val tyckte jag. Kroppen känns på hugget igen då jag fokuserat på yoga och simning. Och givetvis en massa myspys med familjen. Skönt.

Återhämtning när den är som bäst.

Imorgon blir det löpning, yoga och kanske lite styrka. Vilan har gjort mig gott - nu är jag på hugget igen.

Våga vila du också!