resor tri 0084 - hemsidan

Foto: Fotograf Sussi

Nu har jag under väldigt lång tid tränat i zon 2. I början tyckte jag att jag blev straffad för att jag var tvungen att hålla "prattempo" på allt jag gjorde. Det var så fruktansvärt plågsamt, tråkigt och bara hemskt jobbigt.

Trots att kroppen bara skrek att jag skulle öka tempot. Kroppen mådde ju så bra. Kom igen nu fru Stenquist!! Bit ihop för f-n!

Men nej. Andningen funkade ju inte så det gick helt enkelt inte fast min kropp ville mer. Började hyperventilera och allt som oftast fick jag kramp. Kunde få det i vattnet, på löpningen, på crossfitpasset eller vad jag nu hittade på. Det sög rätt friskt kan jag säga.

Hemskt. Hemskt. Hemskt.

Bläääääääää!!

Kände mig lite ledsen men fick helt enkelt gilla läget. Jag har ju alltid haft ett löppass i veckan som jag tränat i prattempo men det är ju intervaller och tempopass som jag ÄLSKAR. Farten och känslan av att vara helt slut och gett allt är bara en sån underbar känsla. Totalt helt jäkla slut. Det är skönt.

De hittade inte vad som var fel på mina lungor så jag fick helt enkelt fortsätta att träna i zon 2 ett tag till. Jag bygger ju i alla fall en grym bas med att träna i prattempo, zon 2. Bra att jag satsar på halvironman distansen. Hehe...fast maken tycker att jag ska satsa på ironmandistansen då det passar mitt tempo ännu bättre. Fast jag är inte ett dugg frestad. Inte nu.

Självklart kan det kännas jäkligt orättvist men jag försöker vända på det och tänka att jag får ju i alla fall träna. Mina läkare skakar bara på huvudet och tycker att jag är lite udda. Haha!! Tur att de i alla fall har en udda patient, eller hur?

Nu har min andning blivit så mycket bättre då vi har hittat en medicin som funkar. Dock så klarar inte min kropp av för tuff träning utan jag får fortsätta med min zon 2-träning ett tag till men lägga in väldigt korta intervallpass när kroppen känns okej. Vad som också är väldigt positivt när jag kör den här lågintensivaträningen är att min ledvärk blir bättre eller ibland försvinner helt. Det om något är otroligt peppande.

Mitt tempo i zon 2 som jag började i har nu blivit snabbare utan att pulsen går upp. Det om något är ett kvitto på att min kondition har blivit bättre. Så glad! Det motiverar ju också till att hitta lusten till att nästan alltid träna i zon 2 just nu.

 

Vad innebär det att träna i zon 2 och vilka fördelar har det? Fortsätt gärna att läsa så berättar jag lite mer!

Musklerna får fler blodkärl runt sig och det gör att blodflödet kan öka och syresätta blodet. Mitokondrierna, våra cellers små kraftaggregat, blir både fler och större. Det gör att kroppen har lättare att använda fettet (japp, vi har trots allt ganska mycket fett) som bränsle.

Att träna i zon 2 verkar ganska bra så länge som man lägger till högintensiv träning ibland.

Det är riktigt intressant att titta på lite statistik över hur tex svenska eliten normalt tränar 70-80 % av träningen i zon 2. En vanlig motionär, typ svenska klassiker eller en 40-års krisande, har nästan 70 % i zon 3 och nästan inget i zon 2. Ofta är dom lite slitna och träningen, tycker många, ger inte så mycket. Efter ett zon 2-pass så känner man sig sällan sliten och det är mindre risk att bli skadad.

Själv vill jag, när kroppen mår bra, ha 60 % i zon 2 och när jag kör zon 4/5 ska jag köra hårt. Så hårt jag bara kan.

Så utmana dig själv med ett riktigt härligt zon 2-pass. Det kan vara cykling, löpning, simning eller vad du nu gillar. Långt och länge. Får du upp pulsen och börjar flåsa så får du helt enkelt sänka farten/tempot. Om jag är ute och springer kan jag gå i uppförsbackarna för att inte pulsen ska öka. Lite tips är att inte ha någon upptempomusik när du springer för då rycks man oftast med. Annars är det perfekt att träna med en kompis eller familjemedlem när det är zon 2 då man hinner prata en hel del.

Jag hoppas att detta kan peppa dig som tränar väldigt mycket i "bekvämlighetszonen" att våga träna långt och långsamt och sedna riktigt hårt (intervaller). För dig som inte riktigt har kommit igång är det perfekt att börja i zon 2 och gradvis börja bygga upp kroppen. Berätta gärna hur det går.

 personlig002

Nu ska jag fortsätta att harva på i zon 2!!