Då har jag återigen varit på mitt absoluta favoritställe en vecka - Playitas. Precis som förra gången var detta ett TI-camp med min grymma coach Anna-Karin Lundin.

Mina två viktigste tankar och mål inför Playitas var att: 1. simma helt utan fenor och 2. förbättra min teknik. När Coach AK på näst sista passet sa "Nu simmar du precis lika bra som när du hade dina fenor" kände jag mig så galet stolt! När jag dessutom på sista passet simmade in 5 sekunder snabbare på min hundring gjorde ju inte det hela sämre. Jag hade en dag under veckan där jag kämpade med min panik två gånger (open water och i andningsövningarna i poolen) men avslutade båda passen på topp. Jag är så galet stolt över mig själv!

IMG 5361

Tack bästa Coach AK för en grym vecka!

Här kommer en resumé av min fantastiska vecka tillsammans med bästa maken!

Jag hade även två punkter till som jag absolut ville hinna med - springa till fyren och tillbaka & även cykla till Betancuria. Det gjorde jag!! Heja mig!!

Tisdagen (8/4) var en lång resdag men allt gick toppenbra och eftersom vi var väl förberedda med simkläderna i handbagaget så kom vi snabbt ner i bassängen för första simpasset. Puh! Vi hade ca 15 minuter på oss efter incheckningen att ta oss upp till vårt rum med cyklar och bagage, ombyte och ner till den uppvärmda Olympiapoolen på 50 meter. Till skillnad mot november och januari då jag varit här tidigare så var det riktigt varmt och skönt i poolen. Vi hann med insim, räkna armtag, tidtagning och ren njutning i kvällssolen.

IMG 4905

Wow! Vilken grym start på lägret!

Snabb dusch innan det var middag och meet & greet med alla deltagare och ledare. Coach AK hade med sig Bjarne och Jens från Löplabbet som skulle hålla i all löpning. Vilket gäng! Vi fick även den största goodiebagen jag sett någon gång! Tusen tack!!

IMG 4908

Glasögonen var tyvärr för stora men kunde byta med en annan deltagare. Så snygga! Lyllos mig!! :)

Onsdag 9/4 - ingen sovmorgon för oss utan vi hade fritt fram till eftermiddagen och tänkte då passa på att ta vår längsta cykeltur. Lika bra att köra på ordentligt på en gång, eller hur?!

IMG 4914

Inte helt fel att få en sån här underbar vy till sin frukost varje morgon. Så vackert att det gör ont...

IMG 5103

Startade varje morgon med en egengjord fruksallad, ägg i olika former, kaffe med sojamjölk och smoothies. Mums!

Efter frukostmyset drog vi iväg på våra cyklar mot Betancuria. Jag hade som ett av mina mål att cykla upp i bergen och det var väl lika bra att få det gjort. Delar av det har jag cyklat förut men inte den brantaste. Vi cyklade Playitas - Tuineje - Pajara - Betancuria - Antiqua - Tuineje - Playitas. En fin runda på 84 km och två riktigt stora stigningar innan och efter Betancuria.

Det gick riktigt bra upp till Betancuria och jag trodde då att jag hade gjort det värsta. Det hade jag inte. Efter vår fika i Betancuria så hade vi en väldigt kort men extremt brant stigning och sedan fortsatte klättringen en bit till men inte fullt lika brant. Sjukt jobbigt och så glad när vi kom upp till statyerna och vi då "bara" hade sista utförslöpet kvar.

Herreguuuuuuuuuud!!!!

Det var det värsta jag någonsin gjort. Jag var så rädd! Fick kramp i händerna då jag tokbromsade hela vägen ner på den värdelösa asfalten. I en kurva hade jag för mycket fart och jag trodde allvarligt att jag inte skulle klara av att svänga. Det gick inte att stanna i backen utan det var bara att gilla läget och ta sig ner. När jag kom ner klev jag av cykeln, ställde den mot vägräcket och bara skrek rakt ut. Hahaha!! Var så jävla förbannad och frustrerad och det var så läskigt.

IMG 5016

En liten argbigga som försöker lugna ner sig innan vi kunde cykla vidare. Tur att jag hade min underbara make med mig annars hade jag inte cyklat vidare. Shit vad jag var frustrerad!

IMG 4947

IMG 4939

Tillbakavägen gick fantastiskt bra och när jag hade lugnat mig var det bara härligt!

I med lite mat och sedan var det dags att simma med bästa Coach AK! 90 grymma minuter med fokus på glid och vi fick även filma vår simning. Coach Bjarne coachade oss medan AK filmade. Så bra! Jag simmar nu i den lite snabbare gruppen och det inspirerar. Dessutom har jag inga fenor vilket gör det hela lite tuffare.

Direkt efter simningen var det återigen ett snabbt ombyte för att skutta ut på ett fartlekpass med coacherna Bjarne och Jens. Här fick jag minsann bekäna färg. Har bara haft något enstaka pass med lite mer fart och det har funkat. Nu var jag inställd på att köra så hårt jag bara kunde. Det gjorde jag.

IMG 4949

Vi började värma upp gemensamt längs med den röda mattan och sedan fick vi 6 fartökningar på 1 min där vi skulle ligga i milen-tempo men det blev mycket högre då vi alla bara gav järnet! Haha!! Helt underbart och jag var helt slut. Sedan körde vi på tillbakavägen "farttåg" då vi alla joggade på ett led som ett tåg där sista man sprintade förbi alla och la sig först. Avslutade med lätt jogg hem. Grymt bra tempopass på 40 minuter. Jag är galet nöjd med detta pass.

Middagen satt finfint efter.

Torsdag (10/4) - Njöt återigen av en mysig frukost i soluppgången innan vi skuttade ut på cykeln. Ett kort pass men så härligt! Vi hann inte till vårt mål utan fick vända tillbaka då 90 minuter siming väntade. Simträningen kändes så grymt bra och allt bara stämde. Mycket teknikträning i det sköna vattnet med solen som strålade på oss. Tänk att simning kunde bli så roligt!

IMG 4951

Lilla jag på väg tillbaka till Playitas och simträningen.

Lite mys, vila och mat innan det var dags för lite löpteknik med filmning och givetvis en massa häng nere på stranden. Ingen stress någonstans utan bara så härlig stämning. Me like!

IMG 4957

Jens från Löplabbet filmar mig. Jag ville se vilka skor jag ska satsa på då jag får så ont i mina fötter. Perfekt med ett proffs på plats. Fick en massa tips från både Jens och Bjarne. Tusen tusen tack killar!!

Givetvis kunde jag ju inte hålla mig stilla så jag hade hur kul som helst. Lektajm på beachen!!

IMG 4982

IMG 4990

Bjarne som är en grym fotograf och filmare passade på att ta lite bilder också. :)

Efter vår härliga eftermiddag på stranden avslutade jag med att köra ett corepass med alla deltagare. Och vilket gäng!

IMG 5008

IMG 5011

IMG 5013

Bild tagen av simcoachen.se och konditionsfilm.se

Att få guida dessa underbara människor här på Playitas var bara helt underbart! 60 minuter av core och stretch från Häxan. Fast jag var faktiskt lite snäll...

Efter middagen gick jag och finaste maken till sportbaren och myste en stund. Vi firade 20 år tillsammans. KÄRLEK!! <3

IMG 5014

Riktigt mysigt!! Love U!!

Fredag 11/4 - Jag och maken var nere vid stranden och tittade på soluppgången. Så magiskt vackert! Det var en riktigt fin morgon för lite open water. Jag ville bara gå i och vänja mig lite. Kolla att det inte fanns några maneter. Haha!!

Jag ska erkänna att det var ganska jobbigt så det blev inte så länge, Skönt att få premiärsimma årets open water även om det inte var i Sverige.

Fram till första bojen var det inte några maneter utan längre ut. Jag höll mig till första bojen.

Fick i alla fall lite fina bilder på morgonkvisten.

IMG 5032

IMG 5041

Vad kan man inte gilla här liksom! Helt fantastiskt!

Lång frukost med grymt sällskap. Hela gruppen här är verkligen så härliga och vi har så roligt hela tiden.

Idag fick vi avverka 2 simpass under dagen. De flesta av Coach AKs teknikövningar har jag gjort förut men känner att jag hittar ett mycket bättre flow i dem nu. Börjar känna mig mer säker i min simning. Hittat Doris i mig kanske!!

Vad som också har varit riktigt utmanande är alla serier som vi kört i den här gruppen vilket har pushat mig grymt bra. Jag tror också att det var under fredagen som jag helt plötsligt i en av övningarna hittade min recovery och fick ett helt anat flyt i min simning. Så coolt! Visst jag kommer aldrig bli en snabb simmare men märkte att i många av teknikövnignarna så låg jag lika med de andra. Bra kvitto på att jag gjort min hemläxa! Farten kommer tids nog. Jag har inte bråttom för jag ska hålla på med det här väldigt länge.

Tillbaka till simpassen. Jag och maken försökte även under simningen ge varandra lite feedback. Fast å andra sidan så hinner vi knappt det då vi alla har ett eget headset på oss och AK coachar oss hela tiden non-stop. Ibland känns det så grymt bra men får inte till det sista, genast är hon där och coachar en rätt. Även Bjarne som har assisterat under veckan har varit grym! Vilket team!

IMG 5054

Tummarna upp efter dagens dubbla pass! Shit vad det här är roligt!

Lite påfyllning av ny energi som vi hade med från grymma Milebreaker så var det dags för ett löppass med bästa maken. Vi fick en grym runda på 45 minuter upp på lilla bergskammen precis intill Playitas. Så vackert!!

IMG 5076

IMG 5078

Jag kan säga att jag verkligen njuter av varje liten sekund här på ön. Så magiskt! Extra roligt att löpningen har känts så bra oh att andningen funkat. Min kropp börjar återigen kunna köra lite hårdare igen utan att jag får andnöd. Jippie!

Efter middagen var det dags för en föreläsning med grymma Calle Brümmer som är en av våra bästa triathleter. Otroligt ödmjuk och väldigt inspirerande föreläsning.

IMG 5099

På hans slide ser ni ett foto på Calle som min underbara vän Sussi har tagit. Så coolt!

Dagarna går fort och ytterligare en dag har svischat förbi. Även om detta är min fjärde gång på Playitas så bara gillar jag det mer och mer. Så fracking underbart!!

Lördag 12/5 - Jag tog sovmorgon och sedan långfrukost medan maken hade sin simträning. Jag hade bytt grupp med en av killarna för att de sedan skulle ut på samma cykeltur till Betancuria som vi cyklade i måndags. Jag var inte så sugen på att cykla den rundan igen. Efter frkostmyset stack jag och Carina som jag lärt känna ut på en liten cykeltur. Så härligt!

IMG 5111

Vilken morgon!

IMG 5125

När vi kom tillbaka stack maken och gänget ut på en långtur.

Eftermiddagen blev en väldigt jobbig. Först var det ett OW-pass där Bjarne gick igenom en massa matnyttigt att tänka på. Kändes fantastiskt bra att få all info inför Amfibiemannen. Sedan var det på med våtdräkterna och bara rakt ner i vattnet. Det gick lite för fort i för mig så jag fick tokpanik. Fy fasiken! Jag bara flög upp ur vattnet och kunde verkligen inte andas. Jag tog mig tillslut samman och fullföljde swimrunträningen. Sjukt jobbigt mentalt. Upptäckte också att jag behöver köra väldigt mycket swimrunträning i sommar om jag ska ha en chans att klara av tävlingen. Galet jobbigt att springa i våtdräkt ju...

IMG 5131

Grymt gäng och väldigt roligt när jag hade"panikat" klart. :)

Snabbt ombyte och nu dags för ett simpass. Vad händer då? Jo vi ska träna på olika andningsövningar. Jag stressar upp mig och har fortfarande lite stresspåslag efter swimrunpasset och jag får panik. IGEN. Suck.

Får tillslut slänga mig upp på kanten och försöka lugna mig. Jag tycker att det är så otroligt jobbigt och lite pinsamt att ligga där och hyperventilera. Gör ju inte saken bättre direkt.

Tar mig samman åter igen och kan fortsätta min träning. Ibland blir jag bara så trött på mig själv. Trots att det är tufft så använde jag aldrig mina fenor. Avslutade inte med några serier utan fick köra lite teknikövningar istället för att hitta tillbaka till min simning och gå upp ur vattnet med en bra känsla. Det gjorde jag även om jag var väldigt frustrerad.

Vad passade inte bättre än en fantastisk avslutning på dagen om inte ett härligt yogapass med finaste Carina och Bella. Maken och gänget kom tillbaka precis innan. Och innan killarna hade fått i sig energi så höll vi alla på att skratta ihjäl oss. Några av dem var helt slut. Hahaha! Så roligt! Jag har aldrig sett någon yoga med läsk och bulle bredvid sig.

IMG 5173

IMG 5162

Tack underbara Bella och Carina för en fin och skön avslutning på dagen. Namaste!

Söndag 13/4 - Då va det dags för ett skönt löppass på morgonkvisten. Närmare bestämt 14 km där första halvan är mestadels uppför upp till en fyr och sedan är det samma väg tillbaka. Utför. På väg uppför hade jag sällskap av grymma Jens, han blev min hare. :)

IMG 5189

Jens tassade lätt och fint bredvid mig och jag var VÄLDIGT trött.

Den sista biten där det blir riktigt brant lät jag Jens tassa på och jag tog det lite lugnare. Ville inte trigga andningen för mycket. När jag nästan var uppe kom maken nedför och mötte upp mig. Vi gjorde sällskap upp. En fantastisk morgon och jag var så galet nöjd att jag hade hängt med gänget upp.

IMG 5202 480x640

Världens bästa make!

IMG 5215 480x640

Underbar löprunda! På tillbakavägen höll jag ett bra tempo som kändes stabilt. Bjarne sprang runt och tog en massa bilder så det var bara att springa. Haha! Fick sjukt ont i fötterna men har nu fått grymma tips av både Bjarne och Jens som spanat in mitt löpsteg och skorna. Tack för det killar och Löplabbet.

Sedan blev det slappa i solen och bara softa ett tag innan det var dags för ett grymt simpass.

IMG 5017

Taggat gäng väntar på att köra igång träningen.

Simpasset gick så mycket bättre och jag fick tillbaka en riktigt bra simning. Gött! Återigen var det en massa bra teknikövningar blandat med serier. Kände på slutet att jag var helt slut i både kropp och huvud så jag tog det lite lugnare på slutet.

Sedan skuttade jag och maken in i gymmet direkt efteråt och  körde ett kort men effektivt corepass. Skönt! Vi hade inte så lång tid på oss då vi skulle träffa resten av gänget strax därefter. Dags för meditation med Pelle. Mycket givande och bra påminnelse om att vara närvarande. Här och nu. Tack Pelle!

Efter middagen gick vi alla ner till stranden för att fira finaste coachen som bjöd på bubbel.

IMG 5250 640x480

Det var så mysigt och trevligt. Tusen tusen tack!

Måndag 14/4 - Skön sovmorgon och en lång frukost igen. Härligt! Maken stack iväg med ett gäng och jag ville bara ligga och njuta lite. Jag hade planerat en bra temporunda som jag skulle köra själv. När jag cyklat ut en bra bit kom jag på att jag glömt mitt medicinhalsband så det var bara att vända. Istället körde jag tempo på "röda mattan" som är ca 6 km lång ena vägen. Bättre än inget tänkte jag. Där ser i alla fall någon mig om något skulle hända. Dessutom visste jag att maken var på väg hem. Så efter en timmes tempocykling kom maken och vi drog till grannbyn Gran Tarajal för en god fika. Lyx!

IMG 5283 640x480

Jag och min bejb. <3

På eftermiddagen väntade ännu ett pass med Coach AK. Kändes inte lika tungt idag och simningen flöt på. Jag fick bli filmad och sedan skuttade jag upp för att få en genomgång. Jag vet att jag vrider alldelels för mycket på huvudet när jag ska andas men det vet jag om. Tror nog att det hör ihop med att jag tycker att det är jobbigt med just andningen och att den framkallar lite panikkänsla om jag inte vrider upp huvudet. Men det ska jag jobba på!

Coach AK sa att "nu ser du ut precis som du gjorde med dina fenor på"! Wow!! Vilken komplimang! Den satt finfint för min känsla i vattnet!

Nu ska jag bara få upp farten utan att ta fler armtag. Just det! Armtagen har blivit färre och jag sträcker ut mycket bättre. Coolt!

På seneftermiddagen gick vi ner till stranden för att fota ett nytt corepass och några rörlighetsvideos. Passet kommer inom kort upp på hemsidan under träningsprogram men tänkte att ni kanske ville ha några rörlighetsövningar som ni kan göra själva. Det kommer också upp på bloggen men tänkte även lägga in det här.

Kanske kan vara något för dig efter ett träningspass?

Tisdag 15/4 - Färdigpackade hann vi med en mysig fruskot i soluppgången och ett grymt sista pass med gänget. Wow vilken vecka det här har varit!

Precis som på första simpasset var det dags att räkna armtag och tidtagning på 100 meter för mig. Tyvärr blev det inte just idag någon förbättring på armtagen men under veckan har det gått jättebra så jag fick ett bra kvitto på att jag ligger väldigt jämnt och bra. På min hundring slog jag till med ett PB på 5 sekunder. Jag kan säga att jag var väldigt missnöjd då alla dundrade in på supertider. Okej 5 sekunder men ändå. Jag gick faktiskt från passet lite besviken. Alla hade ju simmat så fort så jag kände mig så långsam. Tills maken faktiskt upplyste mig om att jag brukar ligga MYCKET långsammare. Mina normala hundringar brukar ligga på ca 2:10-2:20. Nu seglade jag in runt 1:57 och jag var inte alls så himla trött. Då kändes det genast mycket bättre! Bra avslut helt enkelt!

Ibland är det bra att påminna sig själv!!

IMG 5345 480x640

Tack Playitas!! Tack Coach AK! Vilken jabbadabbadoo-vecka jag har haft i grymt sällskap!

Jag blev dessutom mycket bättre i mina leder och jag slapp att ha så ont hela tiden. Får helt enkelt åka hit oftare...

Tack för att ni orkade läsa hela blogginlägget! Hoppas att ni fick lite inspiration!