Det finns ju en massa goda recept på paleomiddagar. Oftast brukar jag bara paleofiera dem lite så att det passar. Gör det så enkelt som möjligt.

Här delar jag med mig av mina favoritrecept jag hittat och några egna som jag brukar göra.

Fler middagstips kommer att fyllas på här allt eftersom.

Har du några favoriter? Dela gärna med dig.

Blandat 30nov13 057

En av mina favoriter - laxpaket i ugn med rotfruktsmos. Gott och så otroligt enkelt!

Lägg en laxfilé i en stor bit folie och lägg i det som du har hemma/gillar. Jag brukar lägga i babyspenat, vitlök och tomat. Krydda lite och svisch in i ugnen. Under tiden kokar jag lite rotfrukter. Tar det jag har hemma: sötpotatis, morot, palsternacka och kålrot. Mosar ihop det till ett mos.

Tada!! Plättlätt!

 För oss blir det mycket kyckling och lax då jag inte äter rött kött. Av den anledningen baseras alla recept på just fisk och fågel.

Här kommer några favoritrecept från Under vårt tak:

  Paleopajdeg - ett grundrecept där också äggstanning finns med. Gör sedan pajen efter eget smak och tycke. Jag brukar oftast lägga i lite ugnsstekt kyckling och grönsaker. Rekommenderar dock att inte salta som det står. Blev väldigt salt.

Kycklinggryta med curry - en av de först rätterna jag gjorde och det blev snabbt en familjefavorit.

 

Fyscoachen har nog blivit en stor favorit bland recepten. Gillar hennes sätt att laga maten. Åsas bok är min nya paleobibel. :0) Enkel och bra.

 Fiskgryta - fantastisk god! Enough said!


 Mina egna recept.

Oftast så gör jag om recepten - paleofierar dem - annars så gör jag en wok eller något ugnsbakat. Enkelt och det går alltid hem. Givetvis blir det annat också.

Fredagsmys med tacos är ju en favorit bland barnen. Det är perfekt för oss! Plockmat i huvud taget är perfekt då alla får plocka vad de vill ha och önskar. Massor med grönsaker, nötfärs, kycklingfärs, egengjord guacamole och tomatsalsa som du gör själv. Givetivs är det helt paleo = inget spannmål, socker, tillsatser eller mjölkprodukter.

Här kommer några rätter som blivit favoriter i familjen:

 

 KYCKLINGPANNBIFFAR

Blanda ihop 1 pkt kycklingfärs med 2 ägg, 1 hackad gul lök, 1 hackad rödlök, ett knippe färsk basilika, 1 klyfta pressad vitlök och kryddor.

Gör små pannbiffar och stek dem lätt i kokosolja så att de får färg på varje sida. Inte genomstekta.

Lägg dem i en ugnsform med ca 3-5 dl buljong, in i  ugnen på ca 200 grader i ca 25 minuter.

Under tiden kan du koka rotfrukter till ditt rotfruktsmos till.

(Givetvis kan du göra dessa på nöt eller lamm.)

 Blandat 3dec13 001 480x640 Blandat 3dec13 009 480x640

 

FLYGANDE JACOB

Den här har jag hittat någonstans när jag googlade och den är också så enkel, snabb och supergod.

Sätt ugnen på 225 grader.

Strimla 1 kg kycklingfiléer och lägg dem i en ugnsform.

Strö 1 pkt kalkonbacon i bitar över kycklingen.

Låt det stå i ugnen i ca 20 minuter.

Ta ut det efter 20 minuter och strö 2 dl cashemnötter och 1 banan i skivor över.

Blanda ihop 3 dl kokosmjölk och curry, häll det sedan över kycklingen.

Låt stå i ugnen ca 10 minuter.

Under tiden kokar du upp blomkål och mosar det sedan till ett gott blomkålsmos och serverar det till.

 

KYCKLINGRISOTTO

(Denna rätt är inte för dig som kör de första 30 dagarna med paleo.)

 Fräs 1 gul lök och 1 klyfta pressad vitlök i kokosolja.

Häll i 2 dl avioriris och fräs i 2-3 minuter.

Häll i 4 dl buljong, lite i taget.

 Medan risotton kokar på låg värme i 20 minuter steker du upp 4 kycklingfiléer (småstrimlat) i en annan stekpanna.

När kycklingen börjar bli klar tillsätter du 10-12 stora champinjoner (i bitar).

När det är ca 5 minuter kvar på risotton tillsätter du kyckling, champinjoner, färsk tomat, paprika, babyspenat och färsk basilika.

Blanda om ordentligt och håll det varmt.

Innan servering så hyvla lite chevrette över.

(Givetvis kan du göra risotton vegetarisk och/eller med andra tillbehör.)

 Blandat 31jan14 016 480x640 Blandat 31jan14 017 480x640 Blandat 31jan14 019 480x640

Så enkelt och så gott!

Paleo på dig!