Nu börjar min utmaning på sex veckors paleokost lida mot sitt slut. Är inne på de sista dagarna och på söndag har vi en sista träff.

Det ska bli riktigt spännande att se slutresultatet. Jag mår fantastiskt bra! Vill påstå att jag är piggare och får inga dippar. Allt har gått över förväntan och jag tycker inte att det har varit särskilt jobbigt, snarare tvärtom.

frukt 6

Jag frossar i frukt och grönt varje dag!! Foto: Fotograf Sussi

På Playitas under mitt träningsläger fick jag min enda megadipp under hela utmaningen och var snabbt tvungen att fylla på med kolhydrater. Har nu lärt mig läxan och fyller på under mina träningspass och/eller direkt efter. Funkar toppenbra!

Men det krävs att jag har planerat alla måltider i förväg. Det gjorde jag redan innan så det har faktiskt inte varit några problem. Dessutom försöker jag laga lite extra mat när jag ändå fixar med middagen så att jag kan frysa in några matlådor. På så sätt fyller jag fryser lite då och då.

Har också blivit bättre på att använda "överbliven" mat och göra wok ellar annat som jag kan frysa in. Tycker inte att det tar en massa extra tid utan det flyter på bra. Faktiskt lite roligt att hitta på lite nya maträtter.

Paleoutmaningen har faktiskt gett mig ny inspiration i matlagningen då jag sitter och kollar in nya recept som jag vill prova. Kul!

Enligt utmaningen ska vi äta 2-4 måltider per dag. Det funkar inte alls på mig. Speciellt de dagar som jag tränar mycket behöver jag lite mer mat och då helst fler mellanmål. Min kropp behöver och trivs med att få mat var tredje timme.

 Huvudingredienserna i kosten har varit fågel/fisk, grönsaker, frukt och nötter/frön. Använt kokosolja, kokosmjölk, mandelmjöl, kokosmjöl och bovete flingor när jag lagar mat eller bakar. Något som jag ätit mycket av är banan, avokado och ägg. Men under utmaningen skulle jag dra ner på ägg, torkad frukt och nötter/frön. Det kommer jag nu att återinföra lite mer eftersom jag behöver både fett och protein. Dessutom så funkar det för magen.

Jag kommer absolut att fortsätta med denna kost då jag mår så fantastiskt bra! Kommer testa att lägga till bönor/linser och kanske någon gång lite getost. Saknar det och hoppas att kroppen mår lika bra när jag lägger till det i kosten. Det som jag vet att jag ska fortsätta att utesluta i kosten är mjölkprodukter och spannmål. Det mår jag inte bra av.

Vad kan jag ge för råd till er?

Vill du prova lite själv så börja med att at bort mjölkprodukter och spannmål. Bara där kommer du känna en stor skillnad. Uteslut all processad mat och in med bra råvaror.

Från januari kommer jag att ge er mer förslag på bra paleomat, kanske en veckomatsedel.

Vecka 6 kör jag igång med en egen paleoutmaning på 30 dagar. Den går givetvis bra att köra på distans också. Vill du veta mer och/eller hänga på så hör av dig till mig på min mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Lägger givetvis upp det under kommande event här på hemsidan efter jul. Håll utkik!

Förutom att jag mår bättre så har jag också tightat till mig lite. Resultat kommer på söndag. :0)

Men målet var inte viktnedgången, även om det är trevligt, utan välmående. Fast vi kan ju en sak klar - är du lättare springer du fortare. Det jag framför allt vill se är hur jag kommer att må efter att ha ätit efter paleo under en längre tid, ca 6 månader. DET ska bli intressant!

Bl a i USA forskar de mycket på hur paleolitisk kost påverkar auto-immuna sjukdomar. Det ska bli riktigt spännande att se hur det kommer att påverka mig. En sak vet jag i alla fall, det kan ju aldrig bli sämre.

 Jag kallar inte det här för någon diet utan en sundare livstil! Jag älskar't!

Kan det här på lång sikt gör att jag kan äta mindre medicin så är det helt klart värt det.

DSC 4890

Jag njuter av varje dag trots att det ibland kan vara en ren berg-och dalbana!