Många undrar hur en dag kan se ut när jag äter min paleokost. Nu har det gått fyra veckor och det går fantastiskt bra. Jag tycker inte att det är jobbigt. Tvärtom! Väldigt inspirerande och rolig mat. Äter otroligt mycket vilket är bra.

Jag är duktig på att göra mina matlådor som jag fryser in när jag gör middag eller annat i köket. Dessutom blir det oftas mat över från middagen som också blir matlådor. Frysen är ganska full nu. Det gillas!

Har inte känt behov av sötsaker eller annat sug. Hade det inte varit för exvis adventsmys så hade jag nog inte bakat så värst mycket. Men roligt att prova på lite nytt. Det mesta blir kalasgott men några saker har blivit sådär och/eller en flopp. Nötknäcke var en flopp. Men jag fortsätter att prova nya saker och hittar nya favoriter.

Jag äter ganska lika om dagarna tycker jag. Så här ser en dag ut för mig.

FRUKOST:

1a advent 2013 002  Blandat 7dec13 002

 För mig är frukosten viktig för att jag ska orka. Kör jag pass direkt på morgonen så tar jag oftast ett ägg och en banan på vägen. Annars blir det någon av mina favoriter - bananpannkaka med hallon eller boveteflingsgröt med banan och hallon med mandelmjölk. Till det tar jag en kaffe med mandelmjölk och ibland även en energiboost med den frukten som jag har hemma. I min smoothie blandar jag ibland i mandelmjölk och/eller hampapulver för extra protein. Ibland blir det även et rått ägg i min smoothie. De dagar som jag tränar mycket vill jag fylla på så mycket jag kan.

 

MELLIS:

 Blandat 7dec13 003  Blandat 30nov13 007

Blandat 30nov13 009

Jag försöker alltid ha med mig mellis så att jag inte ka bli låg, speciellt om jag är på språng eller ska träna en del. Då tar jag oftast också ett extra mellis för att se till att jag undviker energidippar.

Favoritmellisar är:

* Egen smoothie på det jag har hemma med mandelmjölk och hampapulver.

* 2 kokta ägg och en frukt

* 1 frukt och lite naturella nötter

* 1 Raw-bitebar och en frukt. (Perfekt att ha i väskan eller jackan. Bars bara i nödfall eller när jag är ute på långpass.

* Lite gröt på boveteflingor med lite banan och hallon på.

* Kallrökt lax med avokado

Jag kommer säkert på fler...

 

LUNCH / MIDDAG:

 Blandat 30nov13 057  Blandat 12nov13 003

 Blandat 3dec13 011  Blandat 7dec13 009

 Jag försöker variera så mycket jag kan och det är roligt att laga middagsmaten. Det blir fisk/fågel med mycket grönsaker, gärna rotfrukter till. För att jag ska orka har jag någon gång ibland lagt till lite potatis och ris.

Jag får oftast över mat som blir goda matlådor nästa dag eller läggs in i frysen.

Här är några förslag på middagar jag gjort och som jag gillar väldigt mycket:

* Kycklinggryta med curry

* Fisk i folie och rotfruktsmos

* Kyckling med stekta grönsaker

* Kyckling och spenatpaj - strikt paleo

* Kycklingfärsbiffar med potatis

* Räk-och kräftstjärtssallad

* Kyckling-och grönsaksrisotto

Det här är några av mina favoriter. Ska testa lite nytt framöver. Om familjen har ätit något annat har jag tagit en matlåda. Fiffigt!

 

FIKA / MYS:

Jag har gjort mjuk paleopepparkaka som är supergod till fikat eller så har jag testat rotfruktschips till lördagsmyset. Annars blir det mest frukt/fruktsallad för min del och det räcker bra.

 

Hoppas att ni får några bra tips!

Nu är det dags för en varm kopp te, krypa ner under värmefilten och kolla på film.

Ta hand om er!!

Paleo på dig!!