Ikväll höll jag passet för triathleterna i Åkersberga. Temat för kvällen var norska fyror och evighetsbacken i Haugesund.

Att cykla lite böljande cykling i Sverige är absolut inte samma sak som att cykla böljande i Norge. Stor skillnad. Galet stor skillnad. Detsamma gäller backe. Det finns inga små backar i Norge.

När jag tävlade i Haugesund i somras så kändes de första 7 milen superbra. Gillade deras böljande cykling. Passade mig superbra plus att det var magiskt vackert. Jag visste att det skulle komma en finfin backe vid ca 1,5 mil kvar till T2. Och visst kom det en finfin backe som var ganska lång och brant. Problemet var att den tog ju aldrig slut. Det kändes som om den var 1 mil lång. Haha!! Kommer ihåg att en kille cyklade förbi mig vid ett tillfälle, kollade på varandra och skämtade om att det var en backe som aldrig tog slut. Jag kallar den evighetsbacken i Haugesund. Förstog att om jag ska tävla fler gånger i Haugesund behöver jag träna på backe. En väldigt lång sådan.

Så ikväll fick de känna på en lång och fina evighetsbacke från Haugesund. Me like!

DSC 5326

Bilden är tagen av bästa Sussi på Playitas men GLÄDJEN är ju faktiskt densamma som i Haugesund. Jag bara älskar't!! Dessutom har de finfina backar på Fuerteventura också.

 Men innan den kalashärliga backen så fick de köra uppvärmning och sedan norska fyror. Jag älskar norska fyror.

Vad är då norska fyror? Jo du trampar i ca 80-85& av ditt max i fyra minuter x 4 med 2 min rullvila mellan. Sjukt jobbigt! Givetvis ville jag göra en liten "Häxan-touch" på dessa så på sista fyran fick de köra Tabata-intervaller (8 x 20 sek sprint/10 sek vila) för att suga ut det sista. Lovely!

Varför ska vi träna 4 x 4 minuter? I Norge har det gjort en undersökning på både motionärer och elit om hur de snabbast ska nå en bättre form. Det norska skidlandslaget har utövat dessa i sin träning för att öka sin syreupptagningsförmåga och helt enkelt bli snabbare. Min rekommendation är att lägga in dessa i något av dina distanspass för att förbättra din kondition. Att ligga runt 85% av din maxpuls under dina 4 minuter är ett bra riktmärke. Det tar ca 1-2 minuter att komma upp i rätt tempo. Jag själv ÄLSKAR norska fyror. :0) 

 Visst det här vara "bara" ett spinningpass men jag försökte känna och tänka att jag var i Haugesund. Det lyckades! Energin var på topp och jag hoppas att deltagarna kände likadant. Galet roligt och de fick slita hårt.

Ikväll visste jag inte riktigt vad vi skulle ha till middag men bestämde mig för en räk-och kräftstjärtssallad med avokado och annat gottigottgott.

Blandat 4dec13 010 

*nomnom* Det satt verkligen fint efter spinningpasset. Lite sommarkänsla faktiskt!

Paleo-utmaningen funkar finfint och jag känner att den flyter på bra. Träffade Karl Hultén som håller i utmaningen idag och gick igenom lite småändringar för att se om jag kan må ännu bättre. Spännande!

Det som jag ska göra är att ta bort den lilla torkade frukten jag äter, tomat och nötter. Äta lax och avokado som mellis. Äta ris och banan efter träningspass. Inte mig emot.

Något han önskade var att jag skulle äta rött kött. Urk! Men jag ska prova att äta lamm men det är inget jag ser fram emot. Något ugnsbakat kanske? Har ni några tips? Jag kan nada om att tillaga lamm. Det ska bli spännande...eller inte. Juste det måste kolla hur mycket D-vitamin och magnesium jag får i mig. SKa se till att jag får i mig ordentligt.

Annars går det verkligen finfint. Riktigt kul, gott och spännande med Paleo.

Nu väntar min säng på mig! Time to sleep!