Nu har jag varit iväg på vår första Paleo-träff. Det är dags för 6 veckors paleo-challenge att starta. Känns grymt roligt och motiverande.

Under dessa sex veckor kommer jag att blogga om hur det känns, vad jag äter och hur jag tränar. Mycket tankar och funderingar lär det bli. Jag är mycket intreserad att se vad det kan göra med min kropp.

1. Vad kan det göra med mina auto-imuna sjukdomar? Kan jag må bättre och kan mina värden förbättras? Då jag redan äter bra, hur kan det påverka mig?

2. Vikten? Kan jag bli lättare och tightare? Nej, jag är inte överviktig men jag vill bli lättare. Medicinerna i sig gör att jag samlar på mig vätska. Jag vill också bli något lättare för att bli snabbare.

3. Nyfiken! Jag har läst så mycket om just paleo så jag vill ju givetvis testa.

Karl Hultén har tidigare haft en grupp som gjort samma utmaning som vi ska göra. De har alla fått helt fantastiska resultat. Kort sammanfattning: Efter 6 veckor med en grupp där deltagarna redan var vältränade, välmotiverade och hade relativt låg fettprocent så hade man minskat i snitt 3,23 kg och 3,87cm runt midjan. Några hade då gått upp i vikt men det var bara muskler för fettprocenten hade minskat. ALLA deltagre hade ökat sin fysiska prestationsförmåga (japp, vi testades idag) och det kan man ju inte direkt säga blir resultatet av andra dieter där man blir svag som en kattunge. Ännu mer intressant är att 80% av deltagarna sa att dom kände förbättring i magen och luftrören. Flera sa att dom upplevde att deras hälsa hade revolutionerats! IBS, luftrörsbesvär, eksem, magbesvär var något som deltagare sa hade antingen försvunnit eller blivit mycket bättre. Riktigt intressant var att en av deltagarna, en tjej, hade testat sina blodvärden innan och efter (hon var tydligen sambo med en hjärtspecialist). Hennes värden var alla bra innan men efter 6 veckor så hade alla förbättrats och hennes hjärtspecialist till pojkvän hade, precis som min make minus hjärtspecialist, hängt på till en viss del och och han hade kommenterat sina och hennes resultat som häpnadsväckande.

Vet ni vad det bästa är? Jag får äta hur mycket jag vill!! Inte räkna en endaste kalori och jag ska träna precis som vanligt. Det gillas!

Paleo-challenge start 10nov13 001

Så idag på träffen fick vi väga och mäta oss för att ha några referenser att gå på. Vi tog även lite bilder. Ska bli så roligt att jämföra.

Det blev också lite styrketester och jag var noga med att inte gå upp över zon 2:

Max antal armhävningar på 1 min - 17 stycken (kan verkligen förbättras!!)

Max pullups utan vila - 7 st med grönt gummiband och 2 utan!!!! Tjoho! PB!!

Max antal benböj på 2 min - 88 stycken

Hur långt vi ror på 4 min (här fick jag ro i zon 2) - 804 meter (vågade inte gå på för hårt)

Kändes helt okej. Sjukt svag i överkroppen men det vet jag ju redan. Ska bli så kul att se hur jag kommer att utveckas under dessa 6 veckor.

Paleo-challenge start 10nov13 020

Jag blev så galet nöjd över mina 2 chins idag. Det har jag aldrig klarat förut. Anna som jag ska teama ihop med under utmaningen peppade mig och sa att jag skulle köra. Tack bästa Anna för peppen!

Paleo-challenge start 10nov13 005

Paleo-challenge start 10nov13 012

Otroligt taggat gäng som peppade varandra idag. Kommer bli så roligt att göra detta ihop på grymmaste boxen Crossfit Täby.

Efter att ha kört sista Family Fitnesspasset i skogen idag med mina fantastiska deltagare, både stora och små, åkte jag hem för att laga middag enligt paleo.

Paleo-challenge start 10nov13 018

Middagen blev en kycklinggryta med curry. Förberedde även morgondagens frukost, nötgröt, och mellanmål som blir morötter och ägg för mig och maken. Alla recept hittade jag på paleobloggen: Under vårt tak.

Så vad får vi göra och vad får vi inte göra? Vi har alla fått en väldigt enkel lista att förhålla oss till.

 

JA-listan:

* Ät så mycket du vill av kött, fågel, fisk, skaldjur och ägg.

* Ät så mycket du vill av grönsaker.

* Ät hälsosamma fetter från främst animaliska källor

* Ät efter hård träning: potatis, sötpotatis och banan.

* Ät måttligt av frukt.

* Ät måttligt av nötter och frön.

 

NEJ-listan:

* Inga processade livsmedel - processar gör ju kroppen bäst själv!

* Inga spannmål eller spannmålsliknande växter som quinoa, amaranth eller bovete.

* Inga baljväxter som kikärtor, vita bönor, svarta bönor (färska bönskidor och ärtor är ok).

* Inga mejeriprodukter: ost, mjölk, grädde och smör)

* Inget socker.

* Inga sötningsmedel.

Det blir ju inte så svårt. Imorgon ska jag komplitera med några produkter som är bra att ha hemma: kokosolja, kokosmjöl och linfrö.

Håller tummarna på att gröten är god så att jag kan göra den på Playitas. :0) Imorgon vet vi!

Är ni några som vågar haka på? Hoppas det!

 Då kör vi!!