Ibland kan det vara så svårt att få ihop tillvaron. Jag har många kunder som känner sig stressade och känner att de inte hinner med allt. Svårt att hitta tiden till sig själv.

Någonstans tror jag att vi alla måste ta ett steg tillbaka och göra en överblick. Hur ser vår vardag egentligen ut? Lever vi som vi vill?

Blir någon sjuk eller något oväntat dyker upp så känns det kanske som om hela tillvaron raseras. Så ska det inte behöva vara.

Här ger jag lite tips och idéer som kanske kan hjälpa just dig.

Håll det enkelt och glöm inte att andas!

Boot Camp 34 - Kopia webb

Njut av tiden tillsammans!!

 Här kommer några små tips som i alla fall gör min vardag så mycket enklare.

1. Börja veckohandla maten och gör en matsedel - Jag brukar se till att vi handlar för söndag - torsdag. (Fredag och lördag tar jag på fredagen.) Mina absoluta favvoveckor är när allt är hemhandlat och alla vet vad som gäller. Så skönt! Det går så mycket snabbare då. Dessutom sparar du en massa tid! Se till att ha dina mellanmål planerade så att du kan ta med dig dem till jobb/skola. Glöm ej att äta varierat och små portioner.

 

2. Planera in dina och familjens aktiviteter - Vi brukar oftast sitta på söndagen och planera veckan för att ha koll på vad som händer. De vanliga träningarna känner vi ju till men det kan vara jobbresor, utbildning, matcher, tävlingar eller andra aktiviteter som rubbar den "vanliga" planeringen. När du/ni fått koll på veckan kan du planera in din träning. Jag brukar få till lite träning när min dotter har sin egna träning. Ibland kan jag köra intervaller längs med fotbollsplanen eller hänga upp min TRX på läktaren.

 

3. Ta tillvara på dina transportresor till/från jobbet - Har du möjlighet att cykla/springa till jobbet? Även om det inte är så långa pass kanske du kan få till några per vecka. Hoppa av bussen/tåget lite tidigare och utnyttja morgonen till en skön powerwalk. Underbar start på dagen. Eller på vägen hem kanske du hämtar på förskola/skola. Spring hem med barnet i vagnen eller på cykel, stanna på vägen och utnyttja skogen/lekparken för lite träning. Ha med en frukt eller smörgås till barnen så håller de energin på topp! Du hinner med ditt träningspass medan de leker.

 

4. Uttnyttja dina utflykter - Under sommaren var det svårt att få till våra långpass på både cykel och löpning. Vi utnyttjade exempelvis att åka och möta upp på ett ställe som Hembygdsgården I Vaxholm. En cyklade dit och en cyklade hem. Tilde var med och hade mysigt på vägen. Inte fel att få till en lyxfika! Ville vi så hade vi möjlighet att ta en omväg innan vi sågs. Vi bestämde bara en tid. Om jag har tävlat eller gjort något annat så har Jörgen med sig sina träningssaker i bilen och tar sitt pass på vägen hem. Då kan jag passa på att handla eller fixa andra saker på hemvägen.

 

5. Kort och intensiv träning - Gör hellre träningen kort och intensiv än att du fåt till ett längre pass i veckan. Kör 15-30 minuter stenhårt 4 gånger i veckan. När du väl har kommit igång kan du successivt öka längden på träningspassen. Variera din träning. Träna inte styrka varje dag utan blanda med kondition. Vilken träning gör dig inspirerad och motivierad? Hitta något som ger dig energi så att du vill fortsätta. Behöver du tips på träningspass så hittar du flera under fliken perosnlig träning/träningsprogram.  Det är viktigt att hela kroppen får en genomkörare varje vecka. Kan du inte springa så gå.

 

6. Träna med någon - Har du svårt att få tummen ur och komma iväg på dina träningspass? Träna med dina barn! När jag springer vill gärna min yngsta cykla och ta hand om vattenflaska. Kanske ha lite koll på tidtagningen. Har du mindre barn som vill stanna till vid hästhagen? Gör det! Utnyttja det till benböj, utfallsgång och burpies. Var flexibel! Vill du hellre träna med en vuxen så kolla med din granne eller annan kompis som kanske också vill häng på. Det viktiga är att du får till din träning. Gör det enkelt och krångla inte till det!

Jag själv tar gärna med mig barnen på träningen och har ju, som ni redan vet, mina utepass där alla tränar efter sin egna förmåga - Family Fitness. Du kommer med eller utan barn. Så fiffigt!

 

Får du till det här så ska det inte vara något problem! Ibalnd känner jag att det blir för stressigt och då kör jag min träning hemma - hopprepsintervaller, cyklar på altanen eller kör ett corepass i vardagsrummet. Allt går! Det är du som bestämmer!

 

Ingenting är omöjligt, eller hur?!