IMG 8563

När du har satt dina mål (kan vara precis vad som helst), brukar du i så fall kolla på dem lite då och då för pepp och inspiration så att du känner att du tar ett steg närmare ditt mål? Brukar du sätta upp delmål och belöna dig själv när du når dom? Att belöna sig själv genom att fira dina delmål är en viktig del i att nå sina uppsatta mål. Resan dit blir så mycket roligare när man har många roliga saker att se fram mot under resan. Under ett av mina år utomlands var barnen ganska små och jag spenderade mycket tid själv då maken var iväg på uppdrag. Jag hade då satt upp mål att jag ville städa/plocka undan och träna varje dag för att må bra och känna ett lugn. När barnen hade somnat på kvällen städade jag först under 30 minuter och sedan tränade jag 30 min i vardagsrummet, oftast med min kroppsvikt eller gummiband, innan jag fick duscha och lägga mig. När maken var hemma passade jag på att gå iväg eller ut och träna. Ett superbra och realistiskt mål där jag befann mig just då. Mitt välmående var toppen och hade under resans gång små delmål som jag bockade av. Kunde vara ett pass eller egentid hos frissan.

Jag har blivit expert på att reflektera och revidera mina mål. Inte för att jag inte vill eller orkar nå mina mål utan för att det är oftast annat som kommer i vägen. Mestadels min kropp som sätter lite hinder i vardagen. Sätter jag realistiska mål från början? När jag har reflekterat och reviderat efteråt så har jag det. Jag kan säga att jag har blivit mer återhållsam med vad jag anmäler/bestämmer som mål men är inte rädd för att göra det. Som min käre make brukar säga  - den bästa plan överlever sällan första mötet med fienden (eller i det här fallet vardagen).

När jag coachar försöker jag alltid reflektera tillsammans med mina kunder. Inter bara träningsbiten eller de uppsatta målen utan livet. Om du inte får ihop alla pusselbitar i ditt livspussel, hur ska du då kunna nå dina mål? Ofta är det ju inte det du satt upp som mål som sätter stopp utan oftast är det andra faktorer som påverkar. Vissa kan vi sicksacka oss förbi men vissa är lite svårare än andra. Hur hanterar vi det?

Känns det som ett misslyckande när du inte når ditt mål?

Den frågan får jag ganska ofta. Om jag inte når mitt mål så vill jag se det som en lärdom. Reflektera över vad jag har lärt mig under processen och hur det känns. Jag hade som ett mål att läsa 100 böcker under 2019. Det gick helt åt skogen när mina värden i våras blev så dåliga att jag knappt orkade upp ur sängen. Hur skulle jag då orka läsa utan att somna (vilket jag faktiskt oftast gjorde efter en halv sida om ens det)? Hade jag kunnat göra något annorlunda? Nej. Kände jag mig dålig över att jag inte klarade målet? Absolut inte! Jag hade redan i mars/april läst många fler böcker än vad jag någonsin gjort under ett år. Högt mål? Ja kanske men om jag inte siktar mot stjärnorna vart ska jag då sikta? Nu ska jag läsa 100 böcker till nästa år. Jag är superpepp! Så ge mig dina bästa boktips!!

Så mitt tips till dig är att reflektera, revidera och sätt upp några fler delmål. Kanske får du flytta fram slutmålet men vad gör det egentligen? Du får ju bara njuta lite längre tid.

Hur ska jag tänka för att orka revidera målen? Ständiga bakslag är uttröttande.

Tänk först att resan till målet är det som är den roliga och den lärorika delen. Vi utvecklas ofta under resans gång. Jag har sällan en spikrak väg till målet utan den är mer som en härlig berg- och dalbana. För mig handlar det mer om att lära mig mer om mig själv och att se mig själv på mållinjen. Det behöver inte vara så att jag ska se mig springa över mållinjen på ett marathon utan mer att se mig själv vid mitt mål. Hur är känslan och hur ser det ut? Visualisera. Blunda och se det i ditt huvud. Omplanera, reflektera, revidera och se mig klara mitt mål. Jag ser mig själv där oavsett hur lång tid det än tar. Självklart är det uttröttande. En skada kan ju t ex sätta käppar i hjulet för ditt mål. Kan kännas som om du fått en dörr smäld i ditt ansikte och du blir deppig. Klart att det är tråkigt men se det som en period där du faktiskt får chans att jobba med andra delar av kroppen. Stärka både kropp och knopp.

Vad har jag för mål? Vad vill jag klara? Vad behöver jag för att ta mig dit? Hur realistiskt är det? Har jag med mig glädjen i min målsättning?

När jag har skrivit upp allt på ett papper benar jag upp det i delmål. Där ser jag att jag kanske måste skjuta fram mitt slutmål eller kanske ta hjälp av någon. Vad kan påverka mig på vägen? Familj, jobbet, kroppen och andra saker i mitt liv. Vill jag detta själv eller har jag dragits med och inte tänkt till. Många saker som kan påverka som du själv inte alltid kan styra över. Något som jag också ser ibland är att vi tror att vi ibland klarar mer än vad vi mäktar med. Återigen, bena ner det i delmål och se om du kan jobba på det under en längre tid och gör det stegvis.

Jag tycker det är svårt att revidera mina mål. Hur tänker du och vad gör du?

Börja med att reflektera varje dag. Skriv ner tre bra saker som du tar med dig till nästa dag. Skriv också ner en sak som du vill jobba lite extra på nästa dag. Blir det för mycket med varje dag så ta det per vecka. Hur ligger du i fas med ditt nästa delmål? Skriv ner hur det känns och vad du behöver för att ta dig vidare.  När du har reflekterat kommer du kanske märka om du behöver revidera din plan. Exvis när jag läste och sedan inte kunde pga min ork så reflekterade jag att det inte fungerade. Bestämde mig för att läsa när orken fanns och lägga undan min bokhög vid sängen då det stressade mig. Jag beslöt att sätta delmål och mål på is tills jag kände mig redo. Nu har jag börjat läsa igen och tagit fram min bokhög vid sängen (den låg i sängbordslådan och väntade). Nu har jag reviderat min plan och bestämt mig för att dra ner på takten och komma i mål nästa år. Känns bra, realistiskt och jag är peppad igen. Jag hade hela tiden en bok vid sängen men läste bara när jag orkade. Fick ändå en fin påminnelse om mitt mål. 

När det gäller ett av mina träningsmål, att göra Ironman Kalmar nästa år, fick jag snabbt revidera mina planer när jag blev så dålig. Slänger jag in handduken? Absolut inte! Jag har backat och kör HalvKlassikern och en Ironman 70.3 (en halv Ironman) under nästa år. Känns det bra kör jag en fullängd till året efter. Anpassar mitt träningsschema nu och startar upp kroppen lite lugnare med kortare pass som jag sedan kan öka på när jag känner mig starkare. Längre resa ja men oj vad mycket roligt jag kommer ha på vägen!

Jag tänker mer så här - När en dörr stängs, våga öppna en ny och lär dig något nytt!

Hur kan man utvärdera sina mål regelbundet?

Börja med att sätta upp delmål. Likväl som du planerar din vecka med logistik, egen träning/aktiviteter och matinköp, är det bra att gå igenom sina egna mål och delmål. Vad behöver du för nästkommande vecka för att komma vidare? Hur ska du lägga upp din planering? Behöver du justera något för att få det att funka utan att det blir fullproppat eller stressigt?

Sist men inte minst, glöm ej att det ska vara roligt! Tvång och måsten blir oftast inte bra. Det kan vara en riktig utmaning men glädjen måste finnas där.

Hoppas att detta inlägg hjälpte och peppade dig vidare mot dina mål.

IMG 8229

Lilla jag mot nästa års mål. Nu kör vi!