IMG 3602

Jag hoppas ni alla har haft en skön sommar och att ni fått lite lugn & ro. Framför allt återhämtning.

Nu har vi kommit in i september så jag antar att ni alla har kommit tillbaka till jobb/skola och alla aktiviteter. Det är lätt att fylla kalenderna lite extra med en massa roligheter. Till slut är det smockfullt i kalendern och det finns inte riktigt rum för återhämtning. Ibland är det svårt att ge sig själv den tiden. Det krävs inte så mycket för att ladda batterierna och komma ner i varv. Min återhämtning som jag gillar bäst är promenader och löppass i skogen med min fina schäfer. Jag gillar även att läsa böcker. Eller bara sitta med familjen samlad och mysa.

Vad behöver du för att må bra och behålla ditt lugn?

Fundera och skriv gärna ner det så att det blir mer konkret. Kanske kan det bli ett mål att jobba mot. Ge sig själv mer tid.

Här kommer några tips till dig.

10 andetagSätt dig ner någonstans, slut ögonen och ta 10 djupa andetag. Känn att du slappnar av i nacke & axlar. Andetaget blir lugnare. Försök att bara fokusera på in- och utandning, parkera dina tankar och känn hur du får en helt annan känsla i kroppen.

Promenera / spring utomhus - Försök att vara utomhus så mycket du bara kan! Klä dig efter väder och ta dig ut. Det kommer ge dig så mycket mer energi att tillbringa mer tid utomhus. 

Boka tid i kalendern - Skapa rum i kalendern för dig själv och din familj/vänner. Känn att det blir en boost för dig själv och ingen stress. Att bara ha tomt i kalenderna utan en massa måsten och att bara kunna vara kan också vara precis det du behöver.

Muskulär avslappning - Har du svårt att komma ner i varv och många tankar far runt i huvudet, kan jag rekommendera muskulär avslappning. Testa varje dag under 30 dagar och se hur det känns. Klicka gärna in på länken här: https://youtu.be/ljaQQuzQvVk

Planera veckans mat & träning - Undvik stressen med mat och veckohandla.Gör en matlista. Förbered matlådor så slipper du känna att du inte hinner laga maten innan nästa aktivitet. Försök få in en liten stunds pulshöjning varje dag på 15-30 min så orkar du så mycket mer.

Det här är bara några tips och jag hoppas det kan vara till hjälp. Har du några tips på återhämtning?

Ser verkligen fram emot denna höst!