IMG 7308

Fantastisk, underbar och en alldeles magisk känsla att få komma ut och göra det jag älskar allra mest.

Foto av min vän Anna I som fångade oss mitt i ett glädjesprång.

Det spelar ingen roll om man har varit skadad, sjuk eller bara är otränad så är det viktigt att inte köra "all in" från start. Jag rekommenderar alltid att mjukstarta träningspassen. Då menar jag inte ett pass i veckan utan varje dag MEN då kortare pass. Gärna varierat med både styrka och kondition. Det skadar ju inte heller att det är roligt.

Efter min lungcancer operation har jag fått några bakslag och det vet jag händer så inget konstigt med det. Jag har accepterat situationen jag befinner mig i men försöker hitta ett sätt som fungerar. Jag har istället hittat andra vägar i hur jag ska träna. För mig funkar det allra bäst i att köra flera olika pass men korta. När jag kör långa pass orkar jag inte hålla igång hela passet ut, blir trött och tappar då lusten. Muskulärt har jag inga problem att hålla igång utan jag blir trött i och med andningen spökar och även min kroniska trötthet ökar efter mycket fysisk ansträngning. Jag återhämtar mig dock snabbt melllan passen vilket är grymt positivt. Tillsammans med min tränare har vi lagt upp en plan. Jag är verkligen inte rädd för att få bakslag utan ser det som en möjlighet att testa något nytt (alltid lär jag mig något) och hitta nya sätt att träna på.

För 5 år sedan, när min kropp riktigt sa ifrån, eller nej det var faktiskt för 7,5 år sedan, så märkte jag att jag inte kunde köra intensiv träning och blev till slut tvungen att köra korta pass. Även där blev det för intensivt så jag började för ca 5 år sedan att bara köra lågintensiv träning och fick fantastiska resultat. Det gjorde att jag kunde bestiga Mount Kilimanjaro och  genomföra Ironman Kalmar utan att kroppen tog stryk. DET är ju riktigt coolt. Nu vågar jag ta ett steg tillbaka och acceptera läget, för att sedan därifrån lägga upp en ny plan. Vara mer flexibel och testa nya möjligheter/sätt att träna och stärka upp kroppen på. Riktigt härligt vad vår kropp klarar av bara vi lär oss lyssna på den och utgå från där vi är just nu. Tålamod är också viktigt.

Så nu när min tumör är borta kan jag utmana kroppen med mer puls men kroppen är ju inte alls van vid det så jag börjar lugnt och fint med kortare pass. Jag kom igång bra efter min operation men har sedan fått lite bakslag. Jag är dock inte orolig utan backar lite och kör mina korta pass. Njuter av att vara där jag är och faktiskt kunna göra det jag älskar även om det är lite modifierat.

Känner du själv att det är tungt att komma igång efter influensa, en skada eller liknande? Våga då ta det lugnt och träna korta pass. Passa på att träna sånt som du kanske inte lägger in i din träning normalt som rörlighet, yoga och funktionella övningar. Så grymt och ett perfekt sätt att komma igång igen!

På min hemsida kan du hitta olika träningspass - http://www.trihealth.nu/personlig-traening/traeningsprogram

och även på min youtube-kanal - https://www.youtube.com/channel/UC8w9tdI1jcXsfs8UP-EvkEw

Det börjar bli dags med lite nya träningspass - har DU några önskemål så maila eller PM:a mig gärna.

Här kommer ett skönt 7 minuters pass som du kan köra - http://www.trihealth.nu/personlig-traening/traeningsprogram/1151-expresspass-3

Det bästa med att köra korta pass är att jag får in många olika träningsformer på en dag!