IMG 9830

Ibland är det skönt att bara landa i sig själv. Att ta några extra andetag och samla tankarna. Få alla "tjattrande apor" i huvudet att lugna ner sig. För mig är det viktigt att inte bara landa i mig själv utan också att stärka upp mitt sinne.

Därför har jag nu tänkt att under 40 dagar köra mental träning varje dag i kombination med yoga eller meditation. Det sistnämnda gärna utomhus och kanske i samband med löpning eller powerwalk. Hur underbart är det inte att hitta en glänta i skogen, en brygga vid vattnet eller varför inte hemma på altanen med familjen runt. Det behöver inte vara dödstyst när du yogar eller mediterar utan låt det bara finnas där utan att bearbeta det. Nyttigt att lära sig stänga ute ljud runt omkring dig och landa i ditt egna andetag.

Under 12 dagar kommer jag att börja med att göra muskulär avslappning i min mentala träning. Det är totalt fyra olika steg under 40 dagar (muskulär avslappning, mental avslappning, självbildsträning och målbildsträning) och jag kommer givetvis dela med mig en del till er under resans gång vad jag gör. Du behöver inte göra detta i 40 dagar utan kan lika gärna göra denna utmaning under 10, 20 eller 30 dagar. Du väljer vad som passar dig.

Den muskulära avslappningen sänker din grundspänning. När du slappnar av i kroppen frigörs energi och du ökar också din prestationsförmåga. Jag har satt ett långsiktligt mål och detta gör mig starkare i både kropp och knopp.

När jag tänkte att jag skulle börja min mentala träning så känner jag att det vore en perfekt kombination med yoga och/eller meditation. Det behöver inte vara länge och helt utan prestationskrav. Bara gör det du känner för just den dagen. Jag kommer givetvis att dela med mig av mina favoriter.

Idag har jag gjort 15 minuter muskulär avslappning och avslutade mitt löppass med 10 solhälsningar. Det finns inga rätt eller fel hur det ska vara utan bara gör det du själv vill.

Här kommer en mjuk yoga som du kan göra hemma - klicka in på denna länk: Mjuk Yoga

Min tanke med att yoga och meditera varje dag är att ge rum för eftertanke och att ge mig själv tid att landa. Bara vara och lyssna på kroppen. Det är så lätt att livet far på i högt tempo och glömmer bort att vara här och nu.

Jag kommer att lägga upp mina bilder, tankar och lite tips på Instagram - jeanettetrihealth och det vore kul om ni ville hänga med mig. Ta er tid att reflektera och landa i nuet. Att bli mer medveten.

Hashtagga gärna dina inlägg med #trihealthfitness och #40daysofmindfulness

Varmt välkomna till en fin start av augusti för både kropp och själ.