IMG 1338 1

En universitetsstuderande på språng och alltid redo.

Vi är ju noga med att ge våra husdjur rätt mat på bestämda tider varje dag. Hur kommer det då sig att så många slarvar med sin egna mat? Om vi inte ger vår kropp bra kvalité på vår mat, hur ska vi då förvänta oss att orka med vår vardag? Tränar vi dessutom mot specifika mål är det ju ännu viktigare att vi får i oss bra mat. 

Vare sig vi går i skolan, jobbar eller reser en del är det viktigt att vi tar med oss energi och det bästa du kan göra är att ta med dig matlådan med lunch/middag och mellanmål. "Den bäst förberedde överlever" stämmer ju väldigt bra in här.

Jag tror på 80-20. Om jag sköter mig till vardags så kan jag njuta om och när jag vill. Ta en fika eller en golunch med vänner och/eller familj. Dessutom håller jag orken på topp om jag har med mig. Eftersom jag alltid är på språng så har jag alltid en kylväska i bilen. Perfekt!

De dagar som jag har lite extra tid brukar jag göra storkok, framför allt till mig och äldsta dottern som behöver matlådor varje dag. Jag älskar att göra risotto och linsgryta som storkok till mig. Även sötpotatissoppan som maken gör är en riktigt favorit.

Vad gillar du att ha som matlåda?

Mellanmålen är också viktiga. Jag varierar dem rätt friskt beroende på tiden innan att fixa eller vad jag ska göra. Några av mina favoriter är:

* smoothie 

* frukt och lite nötter (enkelt när jag är på språng)

* ett kokt ägg eller två

* bananpannkakor med hallon

* avokado, rökt lax och kokt ägg

* naturell grekisk yoghurt med bär och strödadlar

 

Två av mina matlådefavoriter. Oftast så blir det lite olika varje gång då jag försöker utnyttja säsongens frukt & rönt och vad jag har hemma i kylen. Sedan kör jag oftast lite på känsla och följer aldrig strikt ett recept.

RISOTTO

IMG 0240

 Jag utgår från ett basreceptet på Avioriris-paketet och tar det jag har hemma. Eftersom jag mestadels äter vegetarisk så brukar jag toppa min med lite extra ost. Bara för att jag gillar't. Jag har tidigare skrivit in lite recept och längst ner i denna länk hittar du min kycklingrisotto. Du kan ju ha räkor i också vilket är väldigt gott.

 

LINSGRYTA

IMG 1018

 Här utgår jag från Mitt Köks recept men har sedan ändrat det som jag inte vill ha mot det jag vill ha i. Och givetvis det som finns hemma. Liten favorit just nu är att ha både sötpotatis och kikärtor i min linsgryta. Supergott!

 

Just nu är jag inne i en sväng där jag gillar att göra goda grytor. Så utnyttja säsongens frukt och grönt och gör magiska grytor du med!

Så ta tag i din mat och planera din vecka. Förbered dig och ta med dig varje dag.

Se till att alltid ha basvaror hemma så att du lätt kan svänga ihop något att ta med.

Du kommer garanterat att må bättre, få mer energi och dessutom har du kontroll på vad du stoppar i dig.

Önskar dig en finfin vecka!