Körde ett härligt träningspass på semesterresan till Värmland. Hade ingen vikt utan hittade en stenbumling. Ta vad du har och kör igenom kroppen där du jobbar med en sida i taget. Ett superbra komplement till din övriga träning. Ofta glömmer vi att stärka upp en sida i taget.

För att göra det lite jobbigare ka du stå på en grästuva, balansplatta och/eller fler repetitioner.

Glöm inte att hashtagga med #trihealthfitness och vinn finfinapriser. 

Lycka till!!

HELKROPPSSTYRKA MED FOKUS PÅ EN SIDA

IMG 0915 IMG 0916

Enarms benböj - Håll din vikt rakt upp och försök att hålla den kvar när du gör benböj. I bottenläget så tryck armen lite lätt bakåt, tryck knäna lite lätt utåt och spänn rumpan innan du går upp igen. Gör 10 repetitioner innan du byter sida.

 

IMG 0917 IMG 0918

Utfallssteg till sidan - Stå på ett ben med vikten mot bröstet, ta ett stort kliv till sidan, spänn rumpan och tryck dig tillbaka till stående igen. Gör 10 repetitioner innan du byter sida.

 

IMG 0919 IMG 0921

IMG 0919 IMG 0923

Draken och utfall bakåt - Håll vikten i motsatt hand mot den fot som du står på och kom över i draken. Försök att hålla höfter och axlar raka. Kom tillbaka upprätt igen för att sedan komma bak i ett utfall. Tänk på att dra in svansen, spänn rumpan och lyft bröstet. Gör 10 repetitioner innan du byter sida.

 

IMG 0924 IMG 0925

Enarmsrodd på ett ben - Stå på ett ben lite framlutad, spänn mage och rumpa. Dra vikten mot höften så att armbågen pekar rakt bakåt. Gör 10 repetitioner innan du byter sida och fot.

 

IMG 0926 IMG 0927

Enarms sidlyft på ett ben - Stå på ett ben och lyft vikten rakt ut i sidan. Tänk på att ha en bra hållning, spänn mage och rumpa. Gör 10 repetitioner innan du byter sida och fot.

 

IMG 0928 IMG 0929

Enarms axelpress på ett ben - Stå på ett ben och håll vikten precis utanför dina axel med en bra hållning. Spänn mage och rumpa. Pressa upp vikten ovanför ditt huvud innan du kommer ner igen. Tänkt dig ett halvt A. Gör 10 repetitioner innan du byter sida och fot.

 

IMG 0930 IMG 0931

Utåtrotation - Stå på ett ben med armen i 90 grder och rotera ut armen i sidan. Inte för långt. Tänk på en bra hållning hela tiden. Gör 10 repetitioner innan du byter sida och fot.

 

IMG 0932 IMG 0933

Tricepspress bakom huvudet på ett ben - Stå på ett ben och håll vikten bakom huvudet med armbågen rakt upp. Tänk på att ha en bra hållning när du pressar vikten rakt upp. Överarmen är hela tiden nära huvudet. Gör 10 repetitioner innan du byter sida och fot.

 

IMG 0934 IMG 0935

Enarmssvingar - Håll vikten i ena handen och stå bredbent innan du går ner i en djup benböj. Svinga upp vikten med hjälp av höften och spänn rumpan. Tänk på att bromsa så att du inte går förbi huvudet. Spänn magen innan du går ner igen. Gör 10 repetitioner innan du byter sida.

Lycka till!