IMG 0119 

Många av er har nu precis som jag lite semester. Om inte annat kanske ni har dragit ner lite på tempot och njuter av våra fina sommardagar. Under 6 veckor kommer jag att lägga ut lite träningspass. Mestadels använder vi av vår egna kroppsvikt men ibland också av en sten eller liknande. Självklart kan ni alltid modifiera så att det passar dig bättre. Så håll utkik på måndagarna framöver.

Lägg gärna upp bilder på Instagram och hashtagga med #trihealthfitness och vinn fina priser. Har du inte instagram så skicka dem per sms, 0707450907.

Kommer ni ihåg Januariutmaningen jag körde förra året? Den ger dig något att göra varje dag under 30 dagar och du kan starta den när du vill. Givetvis kan du modifiera den efter smak och tycke.

Denna veckan kör vi på en liten styrkestege.

Önskar er en finfin vecka!

 

STYRKESTEGE

Varv 1: 10 benböj

Varv 2: 10 benböj + 10 krokodilarhävningar 

Varv 3: 10 benböj + 10 krokodilarhävningar + 10 bergsklättrare

Varv 4: 10 benböj + 10 krokodilarhävningar + 10 bergsklättrare + 10 smala arhävningar

Varv 5: 10 benböj + 10 krokodilarhävningar + 10 bergsklättrare + 10 smala arhävningar + 10 stjärnor

Varv 6: 10 benböj + 10 krokodilarhävningar + 10 bergsklättrare + 10 smala arhävningar + 10 stjärnor + 10 chinesiska armhävningar

Varv 7: 10 benböj + 10 krokodilarhävningar + 10 bergsklättrare + 10 smala arhävningar + 10 stjärnor + 10 chinesiska armhävningar + 10 burpies

 

Förklaringar och bilder finns nedan. Självklart kan du modifiera efter egna önskemål.

Lycka till!

 

IMG 0076 IMG 0077

BENBÖJ - Stå höftbrett isär med fötterna och sitt ner. I bottenläget tänker du på att spänna rumpan och lyfta bröstet. Knäna ska vara bakom tårna i bottenläget.

 

 IMG 0080 IMG 0082

KROKODILARMHÄVNINGAR - Stå i armhävningsposition, flytta fram höger hand så att du står snett och dra vänster knä till vänster armbåge samtidigt som du gör en armhävning. Byt sedan sida. Går bra att göra på knä.

 

 IMG 0084 IMG 0086

BERGSKLÄTTRARE - Stå i armhävningsposition och dra fram knät till samma armbåge som knä. Byt sida. Går att göra på knä alternativt ha händerna mot en bänk, stol eller bord.

 

IMG 0088 IMG 0090

SMALA ARMHÄVNINGAR - Stå i armhävningsposition med händerna lite smalare än axlarna. När du böjer armarna ska armbågarna gå längs med sidan av kroppen. Kan också göras på knä eller på alla fyra.

 

IMG 0093 IMG 0094

STJÄRNAN - Stå i armhävningsposition och kom över på ena sidan som en sidoplanka. Spänn rumpan, lyft höften och sedan armen rakt upp mot himlen. Lyft sedan benet rakt ut från kroppen. Gör varannan sida. Denna kan gärna göras på knä.

 

IMG 0095 IMG 0096

CHINESISKA ARMHÄVNINGAR - Stå på alla fyra och lyft upp rumpan så att knäna släpper från marken. Flytta in fötterna så nära händerna som möjligt. Kan du ej ha raka ben så böj dem lite lätt. Tänk på att ha så mycket vikt du kan på dina armar och händer. Böj sedan armarna och kom så djupt som du bara kan. Vill du ha en enklare variant kan du böja både ben och armar samtidigt.

 

 IMG 0099 IMG 0105

BURPIES - Djupa upphopp och ner i en armhävning. Vill du inte hoppa så gör du den utan hopp.

 

Enjoy!!