I Kalmar förra året var vi nere för att insupa inspiration, peppa kompisar och stå i kön för att köpa min biljett dagen efter tävlingen. Det är en väldigt speciell känsla att vara på en Ironman-tävling. Jag älskar't! 

Vi var uppe supertidigt på morgonen för att vara på plats och hjälpa till där det behövdes. Allt från att bära en cykelpump till att ta lite kläder i ryggan. Snackar med tävlande och supporters. Det är en galen stämning. Det fullkomligt vibrerade nere i hamnen.

Strax innan start spelas både nationalsången och Kentas "Idag är jag stark". Får gåshud bara jag tänker på det.

Jag vet att det kommer att bli en extremt lång tävlingsdag för mig. Tiden är inte viktig för mig utan att jag "bara" ska genomföra det. Jag vill genomföra det utan stress på tiden och att slippa mina kramper. 

Simningen har ju varit en stor issue för mig då jag alltid varit så rädd för vatten. Det där är historia nu. Jag har verkligen kämpat genom åren och jag är inte längre rädd för att simma. Det är faktiskt riktigt roligt!

Men när vi i Kalmar förra året kollade in starten nere vid hamnen och såg hur tufft det vara att simma ut i de gigantiska vågorna så blev jag lite rädd. Tänkte att hur i hela fridens namn ska lilla jag klara av att simma där. När vi sedan såg de sista som kom upp ur vattnet som sträckte armarna mot himlen och såg så nöjda ut. Vad de inte visste då var att de redan hade missat cut offen för simningen. Maxgränsen för 3,8 km simning är 2 timmar och 20 minuter. Jag led med de som kom upp ur vattnet. Det spelar ju ingen roll hur mycket jag tränar på cykel och löpning om jag ej klarar simningen. Jag betalar bara inte så mycket pengar för en plats i Kalmar för att missa pga att jag inte simtränat ordentligt. 

IMG 4543 1

I höstas var det riktigt segt att komma igång och sedan blev fokuset på Kilimanjaro. Började faktiskt få lite småpanik då tiden tickade iväg. Har nu tagit hjälp av min grymma vän och simcoach Anna Rosén Rösiö från Simcoachen som har lite att bita i. Simmar regelbundet en gång i veckan och får tuffa hemläxor. Till min hjälp använder jag mig av en tempotrainer till serierna. Det är lite teknik men mest en massa serier som vi ska simma i ett visst tempo. Det är där tempotrainern hjälper mig att hålla rätt tempo så att jag orkar simma längre. Under påsklovet kommer jag simboosta mig ordentligt och det känns riktigt bra. Lär ju har galet trötta armar efter den här veckan... Känner mig så otroligt peppad. Det SKA bara gå vägen!!

IMG 5436

Just nu utvecklar jag min simning varje vecka. Inte så mycket snabbare men känner att jag koordinerar simningen bättre. Det som också är en liten hake i min simning är att jag oftast får kramp. Sjukt irriterande. Det är händer, underarmar och ryggen som bråkar. Så det är desto viktigare att jag lyckas hitta mitt tempo i vattnet utan att jag ska få kramp. Precis som med löpningen så gäller det att öka längden, utmana lite lagom och sedan se till att jag inte går upp i puls. En riktig utmaning och det ska bli så grymt roligt!

Swim Happy!!