Jag har sedan länge tagit D-vitamin men bara den "vanliga" apoteksdosen på ca 25 mikrogram. Det motsvarar ca 400IE. Det hjälper inte speciellt mycket om man tittar lite på den senaste forskningen. Visserligen finns det en etablerad vetenskap som fnyser åt de nya rönen men å andra sidan var det inte många år sedan livsmedelsverket basunerade att vi skulle äta 7-8 skivor bröd om dagen. Eftersom jag har mina autoimmuna sjukdomar försöker jag göra allt för att boosta mitt immunförsvar. Stärka upp kroppen så mycket jag bara kan. Under sommaren och hösten hade jag en rejäl svacka och kroppen vägrade spela med. Kändes som ett riktigt stort skov och tro mig när jag säger att det inte är en skön känsla. Så efter att ha läst många olika rapporter bestämde jag mig för att äta mer D-vitamin vilket jag gjorde och det i doser som vida översteg 400IE per dygn. När jag kom till min husläkare för ett par veckor sedan tittade hon på mig och frågade hon vad jag hade gjort. Inget speciellt tyckte jag. Jag hade visserligen gått från 400 enheter till 2500 enheter på D-vitamin men men inte kunde väl det ha ställt till det? 

Shit, tänkte jag, nu kommer jag att få skit från min läkare och en skarp uppmaning att sluta med D-vitamin. Till min stora lättnad och förvåning visade det sig att mina värden hade blivit remarkabelt bättre på kort tid och läkaren ville att jag istället skulle fortsätta. Det var en markant skillnad.

Bland mina kunder får jag ofta frågan om vilka kosttillskott de ska ta för att må bättre. Jag har hela tiden hävdat att det inte behövs med bra kost men med ett undantag för D-vitamin. Som jag skrev ovan så finns det väldigt mycket forskning på just D-vitamin. Vi vet redan att detta "sol-vitamin" är otroligt viktigt för oss som bor i mörka Sverige. Det är ganska få som har en riktig brist men å andra sidan så är det en livlig diskussion om var den gränsen för brist ligger. Jag har läst tillräckligt många intressanta rappirter att jag inte tänker vänta på att livsmedelsverket ska ändra sina rekommendationer.

Så förutom att äta bra och hälsosamt så är det bara D-vitamin jag rekommenderar alla att ta som kosttillskott. Har du sjukdomar så blir det såklart något helt annat att ta hänsyn till.

Ju mer det forskas om D-vitamin desto mer ser de att detta vitamin har en stor roll i många av våra sjukdomar. Självklart behövs det mer forskning men det vi redan vet just nu är att:

  • D-vitamin är viktigt för vårt skelett. Tillsammans med kalcium så stärker det vårt skelett.
  • De som får D-vitamin lever längre!
  • Brist på D-vitamin ökar risken för depression och trötthet.
  • Stärker vårt immunförsvar och minskar inflammationer.

 Hur får vi då i oss tillräckligt med D-vitamin?

  • Genom 15-20 min stark sol (utan att bränna sig). I Sverige gäller detta bara under några timmar mitt på dagen i maj-augusti. Resten av året står solen helt enkelt för lågt.
  • Kosttillskott.
  • Ät fet fisk.
  • Ät ägg.

Detta är några sätt att få i sig mer D-vitamin.

Vad är en lagom dos?

Vuxna 2000-5000 enheter dagligen medan barn under 10 år rekommenderas 1000 enheter.

1 mikrogram = 40 enheter. De flesta kosttillskott du köper har endast 10 mikrogram vilket ger 400 enheter. Vissa märken har mer.

Om du är en stor man behöver du ta 4000-5000 enheter medan en liten tjej kan ligga på 2000-3000 enheter. Som ni ser så gäller det att hitta ett bra tillskott för att få i sig den rätta dosen. Särskilt när det är som mörkast i Sverige.

Vid moderna studier används dosen 2000 enheter av D-vitamin. Livsmedelsverkets rekommendationer har höjts men är fortfarande lägre, 700-800 enheter.

Har du sjukdomar kan det vara bra att rådfråga din läkare först.

 IMG 1478

Apotekets högsta dos på tillskotten är 25 mikrogram så vill du köpa med en högre dos rekommenderar jag att kolla på olika hälsosajter. 

Fråga gärna om ni vill veta mer.

 

Om ni ska köpa kosttillskott vitamin D på apoteket eller på nätet så lönar det sig att jämföra just styrka och pris. 

Apotekets högsta dos på tillskotten är 25 mikrogram så vill du köpa högre dos rekommenderar jag att kolla på olika hälsosajter. Fråga gärna mig om du vill veta mer och om ni undrar så kan jag bekräfta att jag inte är sponsrad eller betald av något bolag för att saluföra deras D-vitamin produkter :-)