Trihealth

facebook
 
 
14 nov

I torsdags åkte jag med första flyget ner till Palma som olyckligtvis blev försenat men jag tog det med ro. Hade ju ingen brådis så jag köpte en till kaffe och bara njöt av att vara på väg. Började läsa min nya bok. Hade sett fram emot att åka till Palma så länge och var verkligen supertaggad.

Något jag inte hade räknat med var att nu hade jag tid för eftertanke och reflektion. Min första reaktion när jag kom till Palma var att jag kände mig så otroligt ensam och ledsen. Egentligen vet jag inte varför men tror att den senaste tiden med oro för både mig själv och Filippa tog ut sin rätt. Inte så konstigt kanske. Gjorde allt för att peppa mig själv och tog därför direkt en promenad till yogastudion Earth Yoga i Santa Catalina för att se vart det låg. Det tog mig ca 20 minuter att gå dit vilket är perfekt.

Sandra som driver studion tog emot mig där och var helt underbara. Bestämde att jag skulle vara med på hennes pass under fredagen och sedan på Meghan Curries båda workshops under lördagen. Underbart!

Fortsatte sedan att gå runt i Palma och bara njöt. Ca 20-25 grader hela helgen var det utlovat. Perfekt för mina leder.

Tanken med helgen var att få komma ner i varv och bara vara, sova massor (japp sov i snitt 10 timmar per natt), kolla in mitt hotell och aktiviteter för kommande träningsläger med mig i vår och så självklart att få yoga massor. Jag fixade allt och dessutom läste jag en hel bok under mina 4 dagar på resande fot. Bra för att vara mig då jag har svårt att sitta ner och läsa och bara vara. Vill gärna göra något. Så resan var verkligen bra på alla plan.

Här kommer lite bilder, tankar och reflektioner från helgen.

IMG 0716 640x480

En av mina härliga promenader och löptur längs med hamnen i Palma. Som en frusen nordbo så tyckte jag att det var varmt och gick med linne mest hela tiden. De som bodde här tyckte tydligen att det var kallt då jag såg den ena efter den andra med strumpbyxor, jackor och halsdukar. Tänk så olika vi kan uppfatta temperaturer. :)

Hade jag hittat en strand så hade jag med största sannorlikhet lagt mig ner i bikini. Det var ju som vilken svensk sommardag som helst med 25 grader på dagen och strålande sol.

13 nov

 DSC 3821

Foto: Fotograf Sussi

Jag har haft några dagar med riktigt bra träning. Känns skönt nu när kroppen varit mottaglig för lite tuffare träning. Det har gjort att jag dragit ner på den andra träningen så att jag ska orka. Dessutom har jag rest en del vilket inneburit att gå upp riktigt tidigt. Det pallar jag inte i längden då jag får värk istället.

 Det är också extra viktigt att lyssna på kroppen när jag har lite andra faktorer som påverkar min vardag. Då måste jag kunna pausa och ta hand om familjen. Just nu tycker jag att det går ganska bra att hitta en bra balans. Det viktiga då är att jag lyssnar på kroppen och inte tar ut mig för mycket. 

 I söndags körde jag mitt första 2-timmars spinningpass. Vad roligt det var!! Tiden gick så fort och det var ett underbart gäng med. Om drygt en vecka kör Peter Dörlich och sedan är det min tur igen i december. Häng med på roliga spinningpass med oss i vinter. Boka in dig på Triathlonbutiken om du inte redan gjort det.

Passet jag körde innehöll: uppvärmning i ca 15 minuter, 4 block med 40/20 sek-intervaller, lång och härlig backe på ca 15 minuter och så avslutade vi med två små härliga pyramider på 1-4 minuter. Just det! De fick en härlig Grand Finale á la Häxan. Jag tror faktiskt att alla var lite trötta...

I tisdags flög jag ner till Göteborg för att boosta min simning lite. Fick sällskap av min fina kollega och kompis Anna också. Vårt fokus på våra 2 timmar låg på timing, andning, 2BK (kickar) och så blev vi filmade. Vi blev coachade av grymmaste Bjarne från Simcoachen. Hade en riktigt bra dag! Dessutom åt vi lunch med ytterligare en kollega och vän från Simcoachen (det gäller att passa på när jag ändå är nere i Götet), underbara Eva.

Mötte upp maken på Landvetter som varit i både Göteborg och Borås under dagen. Hade en mysig fikadate på flygplatsen innan det var dags att flyga hem. <3

Väl på Arlanda hoppade jag raskt in i bilen och bytte om till löparkläder då min löpgrupp Åkersberga Spring skulle starta om mindre än en timme. Haha!! Det gäller att vara förberedd!!! Hade två minuters marginal innan vi körde igång.  Oceaner av tid...

Vad gjorde vi för roligt på löpgruppen då? Jo efter uppvärmning, löpskolning och dynamsik stretch så var det dags för intervaller i backe. Under 15 minuter skulle vi springa så många varv vi hann. Jag och Daniel blev ensamma i vår grupp så vi hann knappt vila innan det var dags att köra igång igen. Jag kan säga att Daniel är grymt snabb så jag hann knappt få ner pulsen innan det var dags igen. Var heeeelt slut men oj vad roligt och utmanande! Tack Daniel för din draghjälp!! Efter intervallerna tog jag en egen runda på 1,5 km innan jag blev upphämtad av maken och kunde mysa med familjen.

Bra dagar helt enkelt med riktigt bra träningspass!

Just nu är jag på Mallorca och i underbara Palma för att träna, sova och bara vara. Samla ny energi och förbereda för min träningsresa till våren.

Ta hand om er och kramas lite extra i helgen!

 

 

 

 

08 nov

 

Först vill jag tacka för alla fantastiska kommentarer, meddelanden och samtal som framför allt Filippa fått men även vi. Vi vet att vi inte är ensamma om att ha det jobbigt och det är viktigt att vi lyfter fram och vågar prata om det som oftast känns så förbjudet.

Livet är en riktig berg- och dalbana och tillsammans kan vi bara bli starkare. Tusen tusen tack!! <3

141017 jeanetteruno0043

 

Foto: Sofie Lantto

På tal om berg- och dalbana så har ju mina värden verkligen skrapat i den djupaste dalen innan vi åkte till Turkiet. Hade tur att hinna få lite påfyllning av mina mediciner och de har börjat verka. Känner mig både piggare och starkare. Dock har jag kvar mina hemska kramper min inte lika kraftigt. Skönt att det går åt rätt håll även om jag själv tycker att det går alldelels för långsamt.

 Sprang några rundor i Turkiet och det kändes riktigt bra. Var riktigt taggad när jag kom hem och såg fram emot att få köra lite löpning. Under ca 1,5 år har jag mest kört zon 2 pass, alltså i prattempo. Det funkar ju galet bra det också (läs mitt inlägg här ) men har ju längtat att få trycka på under några pass i alla fall utan att få andnöd. 

Jag har nu kört lite löpning under veckan och det gick galet bra! Helt paff!